'I.D.' is toekomst van Volkswagen

Volkswagen's langverwachte elektrische concept-car is officieel. De auto heeft min of meer het formaat van een Golf, maar wat écht belangrijk is, is de techniek.

De 'I.D.', zoals de auto heeft, staat namelijk symbool voor de ommekeer die Volkswagen na het dieselschandaal van het afgelopen jaar wil maken. De auto is dan ook de eerste van een hele reeks elektrische auto's die allemaal van dezelfde basis gebruik zullen maken. De I.D. staat dan ook op een modulair elektrisch platform dat de naam 'MEB' heeft gekregen.

De I.D. wordt aangedreven door een elektromotor met 170 pk en komt in theorie 400 tot 600 km ver op een acculading. Indien gewenst is de I.D. in staat om autonoom deel te nemen aan het verkeer. In die autonome modus verdwijnt het stuur in het dashboard, zodat er meer ruimte ontstaat voor andere dingen. Volgens Volkswagen is die autonome modus vanaf 2025 beschikbaar in productieauto's. De uitontwikkelde versie van de I.D. is dat al eerder: vanaf 2020 zou deze compacte hatchback naast de reguliere Golf in de showrooms moeten staan.

Het uiterlijk van de I.D. vertoont dankzij onder meer de dikke C-stijl wat overeenkomsten met die Golf. De ver naar voren geplaatste voorruit en bijbehorende korte neus maken echter duidelijk dat er geen ruimte hoeft te zijn voor een verbrandingsmotor. De achterste portieren openen als een schuifdeur, wat in combinatie met de ontbrekende B-stijl resulteert in gigantische 'deuropening'. Volgens Volkswagen is de I.D. niet alleen op het gebied van de techniek, maar op op designvlak typerend voor de elektrische toekomst van Volkswagen. Dit is, met andere woorden, hoe toekomstige productie-EV's van het merk er ongeveer uit zullen zien.

Lees meer over:
Tip de redactie