'Lane assist werkt vaak niet goed'

Volgens de ANWB en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV zijn de lane assist-systemen waar veel nieuwe auto’s over beschikken vaak niet betrouwbaar. Niet de systemen zelf, maar de situatie op de weg zou daar echter de belangrijkste oorzaak van zijn.

Wegmarkeringen die niet goed zichtbaar zijn of belijningen rond fietspaden die de auto naar het midden van de weg drukken, kunnen volgens de ANWB zorgen voor ongelukkige situaties. Ook het feit dat veel automobilisten de werking van Lane Assist overschatten, draagt daaraan bij. De ‘wielrijdersbond’ kwam tot de conclusies na onderzoek van ongeveer honderd van haar leden, die lane assist-systemen van Skoda, Ford, Volvo en Nissan onder de loep namen.

Zij concluderen dat autokopers onvoldoende informatie over de beperkingen van dit soort systemen krijgen. Veel bestuurders vertrouwen blind op de elektronische stuurhulp, en dat blijkt in veel gevallen dus niet terecht. Daarnaast is in veel gevallen niet duidelijk wanneer zo’n systeem is in- danwel uitgeschakeld.

Rijstrookassistentie heeft met name onder natte omstandigheden soms moeite met het ‘zien’ van de belijning op de weg. Boverndien brengt de belijning bij weef- en spitsstroken het systeem in de praktijk in de war, net als  de eerdergenoemde fietspaden aan weerzijden van de rijbaan.

Tegelijkertijd is het zo dat autofabrikanten ook niet beweren dat 'lane assist' betekent dat je het stuur uit handen kunt geven, maar kennelijk hebben veel mensen er moeite mee om zelf de controle te houden.

Lees meer over:
Tip de redactie