Mercedes presenteert AMG GT Roadster

Mercedes-AMG heeft een twee opengewerkte versies van de AMG GT gepresenteerd.

De AMG GT C is met zijn 558 pk en 680 Nm sterke 4,0-liter biturbo V8 de sterkste van de twee. Daarmee is de roadster net zo krachtig als de onlangs gepresenteerde AMG GT R.

Het is ook die uitvoering waar de GT C Roadster zijn meesturende achteras en differentieel van heeft geleend. Ook AMG Ride Control, een grotere spoorbreedte en uitgeklopte wielkasten zijn aanwezig op deze krachtpatser van het AMG GT Roadster-gamma.

Mede dankzij een aangepaste transmissie kan de GT C Roadster in 3,7 seconden een snelheid van 100 km/h bereiken. Zijn topsnelheid ligt op 316 km/h.

De AMG GT Roadster is de bravere van het stel, al is alles in dit segment relatief. Onder de kap is de 462 pk sterke variant van de biturbo V8 te vinden. Deze 'basisversie' sprint in 4 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt op 302 km/h. Schakelen gaat uiteraard ook middels een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.

Stoffen vouwdak

Geheel volgens verwachting beschikken de AMG's GT Roadster over een stoffen vouwdak. Het vouwdak laat zich in 11 tellen openen bij een snelheid van maximaal 50 km/h. Het gewicht van de AMG GT Roadster is vastgesteld op 1.595 kilo. De AMG GT C legt 1.660 kilo in de schaal. De basisversie is daarmee slechts 80 kilo zwaarder dan de dichte versie.

De GT C variant kan, ondanks dat hij technieken leent van de GT R, toch niet volledig als open versie van die laatste gezien worden. Sterker nog, volgend jaar zal ook de dichte AMG GT over een GT C versie komen te beschikken. Dat bleek eerder dit jaar uit een gelekte planning. Over een ruime twee weken worden de twee auto's getoond in Parijs.

Bekijk foto's van de Mercedes-Benz AMG GT in groot formaat

Lees meer over:
Tip de redactie