Staatssecretaris Wiebes hekelt PHEV-subsidies

Door fiscale sturing wist de overheid de afgelopen jaren het leasegedrag van de Nederlandse automobilisten flink te beïnvloeden. In een exclusief interview met AutoWeek blikt staatssecretaris Wiebes kritisch terug op de subsidies voor (plug-in) hybrides. 

Staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes laat zich kritisch uit over de belastingvoordelen die de afgelopen jaren door zijn voorgangers zijn toegekend aan ‘auto’s met een stekker’. In een exclusief interview met AutoWeek concludeert hij: “We hebben er zes miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen.” De realiteit is dat voor elke zuinige auto die hier verkocht wordt, autofabrikanten elders in Europa een niet-zuinige auto kunnen verkopen. In Autobrief 2 heeft Wiebes een einde gemaakt aan nagenoeg alle voordelen van plugin hybrides.

Om relatief zuinige, alternatieve aandrijflijnen te stimuleren geeft de overheid de afgelopen jaren fiscale voordelen aan berijders van met name hybride auto’s. Door kortingen op de BPM is de aanschafprijs lager en zakelijke rijders komen in aanmerking voor een lager bijtellingstarief. In de praktijk is gebleken dat met name die zakelijke rijders veel minder zuinig rijden dan waar voor de kortingen vanuit werd gegaan. “Gemiddeld wordt er maar voor een kwart elektrisch gereden met plugin hybrides,” stelt Wiebes.

Ook volledig elektrische auto’s worden volgens de staatssecretaris overgesubsidieerd. De aankoopsubsidie voor particulieren, die de Tweede Kamer graag zou zien, doet Wiebes af als een absurd idee. 

Bekijk 2 foto's in groot formaat

Tip de redactie