Alibaba lanceert internetauto

Alibaba Group - het Chinese equivalent van Amazon - heeft samen met het Chinese staatsbedrijf SAIC Motor zijn eerste 'internetauto' gepresenteerd.

De Chinese e-commercegigant Alibaba heeft de handen ineen geslagen met SAIC Motor, een autoconcern in handen van de Chinese overheid. De twee kolossen hebben nu een gezamenlijk ontwikkelde auto gepresenteerd: de RX5. De joint-venture heeft 145 miljoen euro in de ontwikkeling van de auto gestoken.

Het exterieur zou de indruk kunnen wekken dat hier een reguliere Chinese cross-over staat, maar niets is minder waar. De RX5 is namelijk wat Alibaba een 'internetauto' noemt. Het infotainmentsysteem maakt gebruik van Yun, het besturingsprogramma dat Alibaba voor zijn devices gebruikt.

Alibaba's eigen internetdiensten staan uiteraard centraal. Zo kun je via Alipay betalen voor je parkeerplek, maar ook brandstof afrekenen of het bestellen van een kop koffie moet tot de mogelijkheden behoren.

De RX5 is uitgerust met drie led-schermen en biedt de mogelijkheid om liefst vier 3D-camera's op of in de auto te monteren. Autonome techniek of een elektrische aandrijflijn ontbreekt overigens.

Alibaba is overigens niet de enige Chinese techgigant die interesse heeft in de autowereld. Diens rivaal LeEco is een grote geldschieter van Faraday Future en werkt in de vorm van de LeSee aan een eigen Tesla-rivaal.

Chinese consumenten kunnen de auto nu al pre-orderen. Het bedrag op het prijskaartje is vastgesteld op omgerekend zo'n 20.000 euro.

Bekijk 3 foto's in groot formaat

Lees meer over:
Tip de redactie