Basisprijs nieuwe auto overschrijdt 10.000 euro

Waar de basisprijs van A-segmenters tot voor kort steevast onder de 10.000 euro bleef is die magische grens inmiddels vrijwel helemaal overschreden. Alleen de Celerio van Suzuki blijft nog onder die grens.

De Suzuki Celerio is de enige nieuwe auto die met zijn basisprijs van 9.999 euro onder de grens van 10.000 euro blijft. Dat is opmerkelijk, want in 2015 wisten ook de Fiat Panda, Mitsubishi Space Star, Peugeot 108, Skoda Citigo en Seat Mii nog onder de grens te blijven.

De extreem lage aanschafprijzen waar soms in advertenties van deze auto’s mee geschermd wordt bevatten dus allemaal één of meerdere ‘addertjes’. Inruilpremies, afbetalingsregelingen en korting op voorraadmodellen kunnen zodoende aardig verhullen dat 11.000 tegenwoordig het nieuwe 10.000 is, maar ondertussen is daar wel degelijk sprake van.

Schrappen

Het is niet altijd simpelweg een prijsverhoging waardoor een auto een bepaalde grens overschrijdt, ook het schrappen van uitvoeringen kan grote gevolgen hebben. Zo was de Skoda Citigo tot voor kort de goedkoopste auto van de markt, maar doordat die auto inmiddels alleen als vijfdeurs wordt aangeboden is de kleine Skoda nu zelfs duurder dan de gelijkwaardige Volkswagen Up en Seat Mii.  Bij de Peugeot 108 was het de kale Junior-versie die het veld moest ruimen en de basis-Peugeot  zodoende door de barrière duwde.

Het A-segment is ook bij uitstek dat gedeelte van de markt waar private lease extreem populair is. Een hogere aanschafprijs loopt daardoor minder snel in de kijker dan wanneer een auto direct moet afgerekend moet worden. Vorig jaar sloten 36.000 mensen een private-leasecontract af, een verdubbeling ten opzichte van 2014. Vijf van de zes private-leaseauto’s vallen in het A-segment.

Bekijk 2 foto's in groot formaat

Tip de redactie