Porsche 718 Boxster gepresenteerd

Porsche heeft de Boxster terug naar de tekentafel gestuurd. De gefacelifte versie is zojuist gepresenteerd, een moment dat samenvalt met een naamswijziging.

De zescilinder boxermotoren maken plaats voor gloednieuwe viercilinder boxermotoren met turbo. Voor de achteras van de basisversie ligt een twee liter met 300 pk. De 718 Boxster S haalt zijn 350 pk uit een blok met een grotere inhoud: 2,5 liter. Ter vergelijking: de huidige Boxster moet het met 265 pk doen, de Boxster S leverde tot nu toe 315 stuks.

De uiterlijke wijzigingen lijken op het eerste gezicht minimaal, maar een tweede blik leert dat vooral de neus strakker is geworden. Scherpe vouwen laten de 'bulten' aan weerszijde van de voorklep anders voor de dag komen, en de koplampen lopen optisch wat verder naar het midden van de auto door. Wie denkt dat het daarbij blijft wordt door Porsche streng terechtgewezen: volgens de Duitsers is elk onderdeel nieuw, behalve de voorruit, het dak en de voor- en achterklep.

Standaar beschikt de 718 over een handgeschakelde zesbak, de PDK is een optie. Met de razendsnelle versnellingsbak en het Sport Chrono-pakket sprint de basis-Boxster in 4,5 tel naar 100 km/h, de S snoept daar nog een halve seconde vanaf.

'718' verwijst naar de raceauto die Porsche tussen 1957 en 1962 de nodige successen bezorgde. Ook die auto had een viercilinder boxer tussen de achteras en de cockpit. Met 1,5 liter motorinhoud was dat een minder indrukwekkend exemplaar, maar in combinatie met het extreem lage gewicht van 570 kg wist het blokje de 718 toch regelmatig naar een overwinning te stuwen. 

Bekijk foto's van de Porsche 718 Boxster in groot formaat

Tip de redactie