Hyundai presenteert concurrent voor Toyota Prius

Hyundai heeft donderdag de innovatieve Ioniq gepresenteerd. Een auto die zowel als reguliere hybride, als plug-inhybrid én als volledig elektrische versie op de markt komt.

De Ioniq is niet gebaseerd op een reeds bekende Hyundai. De Koreaan is nieuw ontwikkeld en beschikt derhalve over een in de bodemplaat geïntegreerd accupakket voor een laag zwaartepunt. 

53 procent van de koets bestaat uit 'ultrasterk staal en lichtgewicht aluminium' en ook de motorkap, achterklep, de bumperbalken en delen van de wielophanging zijn uit aluminium vervaardigd.

Onder de kap zit een 1.6 GDi-benzinemotor die 105 pk produceert. Het vermogen is gekoppeld aan een 43,5 pk sterke elektromotor waardoor het gecombineerd vermogen uitkomt op 152 pk en 265 Nm. In elektrische modus is de topsnelheid 120 km/h. Schakelen gaat middels een zestrapsautomaat met dubbele koppeling.

Veiligheid

Er is sprake van een reeks veiligheidsvoorzieningen. Hyundai voorziet de Ioniq van Autonomous Emergency Braking (AEB), een systeem dat de auto - ongeacht de snelheid - bij gevaar tot stilstand kan brengen. Lane Keeping Assist, Lane Departure Warning en Blind Spot Detection maken eveneens deel uit van de uitrusting.

De auto heeft een dashboard waarop een 7-inch scherm is gemonteerd waarmee het infotainmentsysteem zich laat bedienen. Ook de rijmodus - Eco of Sport - is daarmee in te stellen.

De levering van de Ioniq start deze zomer. Hij verschijnt eerst als hybride- en volledig elektrische versie. De plug-inversie volgt later dit jaar. Meer technische specificaties over het Koreaanse drietal volgt in een later stadium.

Bekijk meer foto's van de Hyundai Ioniq in groot formaat bij Autoweek

Lees meer over:
Tip de redactie