Hacker kraakt VW-software

Een Duitse hacker heeft aangetoond hoe de sjoemelsoftware van Volkswagen te werk gaat.

De hacker in kwestie zegt dat hij na het bekend worden van de aanwezigheid van sjoemelsoftware in zijn eigen auto aan de slag is gegaan om de 'sjoemelcode' te ontrafelen.

Terwijl de dieselmotor zijn werk deed, kwam Domke erachter dat de software van Bosch de afgegeven hoeveelheid AdBlue (een vloeistof die wordt ingespoten bij de uitlaatgassen in een SCR-katalysator om de NOx-uitstoot te verminderen) aanpast. Na een langere reistijd - en bij hogere snelheden - zou de afgifte van AdBlue zelfs tot bijna nul worden gereduceerd.

Domkes eigen Volkswagen Sharan zou zo ongeveer 75 procent van de tijd slechts een minimum aan AdBlue gebruiken; na 1.000 kilometer 0,6 liter, terwijl 2,5 liter nodig zou zijn om tot de beloofde NOx-uitstoot te komen.

De dieselmotoren van type EA 189 (1.2, 1.6 en 2.0 TDI's, alleen die laatste werkt met AdBlue) kwamen in september slecht in het nieuws toen bleek dat Volkswagen software had toegepast die uitstoottests herkende, waarna de motor minder NOx uitstootte dan buiten het laboratorium. Inmiddels is een oplossing gepresenteerd. Volgend jaar start de uitrol deze soft- en hardwarematige aanpassingen.

Tip de redactie