'Nieuwe BMW i komt na 2020'

BMW wil het i-label uitbreiden met een nieuw model, maar het zal nog lang duren voordat we de auto bij de dealers kunnen verwelkomen.

BMW-ontwikkelingschef Klaus Froehlich vertelt Automotive News dat zijn merk momenteel aan het brainstormen is over een nieuw i-model: "Onze teams starten met een blanco vel papier. Daarna praten ze met klanten, houden ze workshops en daarna presenteren ze hun ideeën aan de directie. Omdat het werk nog in deze fase zit, is de nieuwe auto er niet vóór 2020."

In diverse media zijn berichten opgedoken dat het volgende model van het i-label een X5-derivaat zou zijn, maar dat klopt volgens Froehlich niet. "De missie van BMW i is het veranderen van het beeld hoe een auto met lage emissies eruit moet zien en presteert, en het zou daarom niet logisch zijn om een bestaand model om te dopen tot een BMW i."

BMW i moet het startpunt worden voor innovatie binnen het concern. De plug-inhybride aandrijflijn van de i8 heeft bijvoorbeeld z'n weg gevonden naar de X5, 3- en 4-serie. Het koolstofvezel van de i8 en i3 zal ook op de volumemodellen van BMW worden gebruikt, te beginnen met de nieuwe 7-serie.

Verder zal BMW de i3 en i8 gedurende hun levenscyclus blijven verbeteren, aldus de ontwikkelingschef. "We streven naar 20 procent sterkere accu's per drie jaar. Gedurende hun levenscyclus zullen de i3 en i8 dus meer prestaties, meer actieradius of een combinatie van die twee krijgen. Die accu's zullen we waarschijnlijk niet achteraf in bestaande modellen monteren. Dat is namelijk nogal kostbaar, omdat de batterijen zo zijn geïntegreerd in het chassis."

In 2014 heeft BMW wereldwijd 16.052 i3's en 1.741 exemplaren van de i8 verkocht. In Nederland ging het om 546 i3's en 57 stuks van de i8.

Bekijk foto's van de BMW i-modellen in groot formaat

Lees meer over:
Tip de redactie