Wiebes ziet weinig alternatieven voor omstreden belastingplan

Staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) ziet weinig alternatieven voor de omstreden wijziging van de autobelastingen. Zijn eigen VVD is hier fel tegen.

Dat stelt Wiebes maandag voor een overleg in de Kamer over het Belastingplan voor 2015. De staatssecretaris kwam vorige week met een plan om leaserijders per 2016 sneller onder het maximale bijtellingstarief van 25 procent te laten vallen. 

VVD-Kamerlid Helma Nepperus zei zich door het plan van Wiebes "overvallen" te voelen. Ze wil de herziening van het bijtellingssyteem betrekken bij de discussie over de totale herziening van het belastingsysteem. Als Wiebes hier niet toe bereid is wil Nepperus het voorstel via een amendement van tafel krijgen.

Komende dagen wil Nepperus met andere partijen werken aan een alternatief.

Lastenverzwaring

De plannen betekenen een stevige lastenverzwaring voor veel Nederlanders met een leaseauto. Volgens de Vereniging Auto van de Zaak kan dit gaan om een lastenverzwaring van 167 euro per maand.

Wiebes wil met ingang van 2016 de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor (semi-)elektrische auto's afschaffen. Ook verdwijnt de bijtellingscategorie van 4 procent.

Volledig elektrische auto's komen in 2016 in de bijtellingscategorie van 7 procent. Semi-elektrische/hybride leaseauto's (uitstoot van maximaal 50 gram) komen in dat jaar in de 14 procentcategorie te vallen.

De bijtelling is het geld dat zakelijke rijders aan de overheid moeten betalen als ze de auto ook privé gebruiken. Het bijtellingspercentage wordt berekend over de nieuwprijs van de auto en moet bij het inkomen worden opgeteld om de inkomstenbelasting vast te stellen.

Weinig alternatieven

Wiebes zei voor het debat begrip te hebben voor de kritiek van de VVD maar ziet weinig alternatieven om de liberalen tegemoet te komen, omdat hij zich ook te houden heeft aan het energieakkoord dat het kabinet heeft gesloten met vakbonden, werkgevers en milieuorganisaties. Dat bevat afspraken om het gebruik van duurzame energie te stimuleren.

"Als de Kamer een andere interpretatie van het energieakkoord wil, dan hoor ik het graag. Maar ik ben nu gebonden aan de interpretatie die het kabinet aan dat akkoord heeft gegeven", zei Wiebes. Hij wilde niet zeggen welke andere interpretaties van het energieakkoord volgens hem mogelijk zijn.

Wiebes liet doorschemeren dat hijzelf ook niet blij is met zijn plan voor de fiscale bijtelling. Maar volgens hem is de enige andere mogelijkheid het verhogen van de motorrijtuigenbelasting en daar voelt hij niets voor. Hij gaat ervan uit dat de VVD-fractie dat ook geen oplossing vindt.

Steun

Wiebes kreeg steun voor zijn plannen van oppositiepartijen CDA en D66. Van zijn eigen VVD kreeg Wiebes eerder harde kritiek en ook de PvdA is niet overtuigd. Zo liet Kamerlid Ed Groot (PvdA) weten open te staan voor alternatieven, maar temperde de verwachtingen voor de VVD.

Hij stelde drie voorwaarden: de milieudoelen uit het energie-akkoord over zeer energiezuinige auto's moeten gewoon gehaald worden, de belastinginkomsten moeten ''voorspelbaar en robuust'' zijn en de automobilist moet een betaalbaar alternatief hebben.

Groot noemde het in de richting van de coalitiepartner bespreekbaar om de stapeling van subsidies voor sommige elektrische auto's aan te pakken. ''Maar wil je de milieudoelen halen en toe naar 200.000 zeer energiezuinige auto's, dan moet je elektrisch en semi-elektrisch rijden blijven stimuleren'', aldus Groot.

Begrip

CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt toonde wel begrip voor de richting die Wiebes kiest. Wat hem betreft mag de belasting op semi-hybride auto's wel omhoog. Er is nu volgens Omtzigt sprake van oversubsidiëring waardoor een Mitsubishi Outlander als leaseauto goedkoper is dan een derdehands occassion voor iemand die geen auto van de zaak heeft.

Ook D66-Kamerlid Wouter Koolmees steunt Wiebes. "We hebben de excessen gezien, van auto's die bijna gratis rondrijden. Dat kan niet de bedoeling zijn."

Bekijk de reactie van Nepperus:

Lees meer over:
Tip de redactie