'Citroën Jumper is vooral universeel'

Zo onderscheidend als de iconische HY (de ‘golfplatenbus’) is een bestelwagen van Citroën allang niet meer, maar dat wil niet zeggen dat het hem aan kwaliteiten ontbreekt. 

Wij reden met de nieuwe Citroën Jumper HDi 130 FAP 33 L1H1, zoals-ie voluit heet.

De aankondiging van Fiat en PSA om samen in de Italiaanse fabriek hun drie grote, identieke bestelwagens te blijven bouwen, zal niets veranderen aan het onderscheid.

Hoeft ook niet, maar opvallend is in dit verband wel dat alleen Citroën hun grootste model aanwijst als de bestverkopende in hun gamma. De importeur verklaart de vraag naar de Jumper doordat het sterk inzet het aanbieden van veel gespecialiseerde uitvoeringen.

En waar de Fiat Ducato goed scoort als camper, is de Jumper vooral een universeel, handig aan te passen werkpaard. Aardig voorbeeld is de onlangs gepresenteerde Jumper chassis-cabine met een installatie voor afzet-containers.

Veelzijdig

Een veelzijdige bestelauto dus, maar is hij ook prettig in ‘t gebruik? Ja, zolang je de grootste Citroën beschouwt als een echte doener. Voorbeelden ter onderbouwing van deze stelling zijn er genoeg.

Positief: de zeer kleine draaicirkel. Geen kunst met deze kortste versie? Misschien, maar zijn beweeglijkheid dankt de Jumper in de eerste plaats aan zijn ver insturende voorwielen. Verder: de overzichtelijkheid vanaf de bestuurdersplaats is prima, met dank aan de hoge zit en liefst vier elektrisch verstelbare buitenspiegels.

Wel is het jammer dat een parkeersensor niet standaard is. Het maakt het manoeuvreren met een geblindeerde auto als deze onnodig lastig. Want kort of niet, een Jumper is vanaf bijna vijf meter lang. De laadruimte meet in de kortste versie acht kubieke meter en dat is een prima cijfer. Nadelig voor de Citroën is zijn vrij hoge massa van 1.939 kg. Een Renault Master met acht kuub inhoud is zomaar even honderd kilo lichter en kan navenant meer lading torsen.

Aan de potige HDI 130-motor (320 Nm bij 2.000 tpm) zal het allemaal niet liggen, want die presteert met speels gemak. Op de snelweg draait hij bovendien met toerentallen die hierop aansluiten, want 100 en 120 km/h in de zesde versnelling betekent 2.200 en 2.500 tpm. De 2,2-liter viercilinder is dan ook mooi stil, maar juist in stadsverkeer klinkt het rauwe dieselgeluid wel hard door. Het testverbruik lag op 10,9 l/100 km.

Verder noteren we erg vlakke positie van het stuurwiel (en verstellen kan alleen axiaal), een wat hakerige schakeling en, als positieve afsluiter van dit verhaal, het bijzonder royale interieur dat meer kastjes en vakjes telt dan de gemiddelde keuken. Alles bij elkaar is de Citroën Jumper een net geprijsde (in deze uitvoering 23.210 euro) en prima presterende bestelauto, die alleen in detail wat minder verfijnd is dan de concurrentie.

Bekijk foto's van de Citroën Jumper in groot formaat

Lees meer over:
Tip de redactie