Ford sluit Transit-fabriek

Ford wordt sinds het incident in Genk iets te vaak geassocieerd met het sluiten van fabrieken. Daar komt nog even geen verandering in: ook de Transit-fabriek in het Engelse Southampton moet eraan geloven.

De reden die Ford opgeeft voor de sluiting is uiteraard kostenbesparing. De productie verhuist naar Turkije, waar de loonkosten ‘significant lager’ zijn dan in West-Europa.

Het merk geeft aan dat alle 500 medewerkers een andere baan aangeboden hebben gekregen, met vervroegd pensioen zijn gestuurd of vrijwillig zijn opgestapt. Ford verdwijnt niet helemaal uit Southampton: in de haven wordt een groot distributiecentrum voor de bestelwagens uit de grond gestampt.

Sluiting

Zoals we vaker zien bij de sluiting van grote fabrieken heeft niet alleen het personeel in de fabriek zelf er last van: naast deze 500 medewerkers verdwijnen er nog eens 750 banen bij toeleveranciers.

Voor hen geldt hetzelfde als voor de fabrieksmedewerkers: ze krijgen een andere baan binnen Ford, vervroegd pensioen of kiezen er vrijwillig voor te vertrekken.

Southampton

In Southampton liepen de afgelopen 40 jaar 2 miljoen Transits van de band. Bij de introductie van de Transit Custom was al duidelijk dat die auto niet meer in Engeland van de band zou lopen, maar toen leek het er nog op dat de arbeidsplaatsen behouden zouden blijven.

De naam Transit is inmiddels uitgegroeid van een typenaam naar de naam van een hele familie bestelbusjes, maar daar zullen de Engelsen dus niet meer zo erg van profiteren als ze gewend waren. De Transit wordt naast Turkije ook in onder meer China gebouwd.

Bekijk foto's van de Ford Transit in groot formaat

Lees meer over:
Tip de redactie