Seat Leon SC gereden

Niet alleen de looks, maar ook het stuurgedrag van de Leon SC moet sportiever zijn dan bij de vijfdeurs. Wij rijden vandaag de hele dag rond Barcelona om te voelen of dat is gelukt.

Een kortere wielbasis, lager, minder gewicht en - in ons geval, de FR - een sportonderstel: het zijn ingrediënten die ervoor moeten zorgen dat de Sport Coupé, zoals zijn volledige naam luidt, van deze Leon SC een lekker scheurijzertje moeten maken.

En dat alles op basis van het MQB-platform. De SC voelt verrassend licht aan voor een auto in het C-segment. De besturing is wat licht voor een auto met deze ambities, maar wel keurig precies.

Bij snelle bochten krijg je verrassend weinig onderstuur; voor- en achterkant beginnen vrijwel tegelijk te schuiven wanneer je het te bont maakt. Deze versie is uitgerust met Seat Drive Profile, waarmee je een aantal parameters naar smaak kunt instellen.

Gasrespons, schakelgedrag, stuurbekrachtiging en motorgeluid laten zich aanscherpen. De mate waarin is helaas niet spectaculair. Het geluid van de motor is niettemin erg goed. Een lekker bijterige snerp met zowaar lichte plofjes bij terugschakelen. 

Seat claimt dat de SC ondanks de rankere lijnen nauwelijks aan gebruiksgemak heeft ingeboet en daar gaan we een eind in mee. Met 380 liter is de kofferruimte gemiddeld voor deze klasse en achterin is het minder krap dan je zou verwachten. Wel is het natuurlijk wel even klimmen om er te komen. 

De Seat Leon SC is er vanaf E 21.390 en dan heb je de 1.2 TSI met 105 pk. De meeste uitvoeringen komen in aanmerking voor twintig procent bijtelling, een versie met veertien procent volgt eind van dit jaar. 

Bekijk foto's van de Seat Leon in groot formaat

Lees meer over:
Set
Tip de redactie