Alfa Romeo wil komende jaren flink groeien

Veel autoliefhebbers dragen Alfa Romeo een warm hart toe maar het Italiaanse merk heeft het niet makkelijk gehad. 

Onder de bezielende leiding van Sergio Marchionne moet het tij gaan keren; over drie jaar moeten de verkopen verdrievoudigd zijn en de 4C speelt daarbij een sleutelrol als imagomaker.

De ambities van Alfa Romeo onder de vleugels van CEO Sergio Marchionne en de plannen om het merk wereldwijd weer terug op de kaart te zetten, staan nog steeds overeind. Dat tekent Automotive News Europe op uit de mond van de Alfa’s Europese baas Louis-Carl Vignon.

“Met ons huidige modellenaanbod en geografische voetafdruk doen we in ongeveer vijf procent van de wereldmarkt mee”, zegt hij. Daarmee doelt hij op het huidige gamma van slechts twee modellen (de Mito en Giulietta) en het feit dat de Fiat-dochter alleen in Europa actief is.

Plannen

In de plannen van Alfa Romeo moet die vijf procent wereldwijde 'dekking’ in 2016 zijn opgeschroefd naar 32 procent en moet het merk behalve in Europa verkrijgbaar zijn in de VS, Afrika, Rusland en het Midden-Oosten.

De afzet moet in deze periode groeien van 101.000 exemplaren (2012) naar zo’n 300.000 in 2016, waarbij de VS - waar Alfa Romeo sinds 1995 niet meer aanwezig is - 120.000 exemplaren voor z’n rekening moeten gaan nemen. 

Enthousiasmeren

De auto die de Amerikaanse koper (weer) moet enthousiasmeren voor Alfa Romeo is de 4C, die daar na de autobeurs van Los Angeles in november op de Amerikaanse markt verschijnt. Eind 2014 komt er ook een targa-versie van de 4C met uitneembaar koolstofvezel dakje. Over een periode van zeven jaar verwacht Alfa Romeo 26.000 4C’s, coupé en targa, te bouwen.

In de Italiaanse koker zitten behalve imagomaker 4C nog een paar andere modellen die voor de grotere getallen moeten gaan zorgen. De belangrijkste daarvan is de voor 2015 geplande Giulia, de opvolger van de 159 die een derde van de totale Alfa-verkopen in de VS voor z’n rekening moet gaan nemen.

Een stationwagonvariant daarvan staat ook op de planning maar die blijft zeer waarschijnlijk voorbehouden aan Europa, in de VS en Azië zijn sedans veel populairder.

Opvolger

Ondanks het geringe succes van de 166 komt er in 2015 tóch een opvolger van Alfa’s topmodel. Die gaat z’n bodemplaat delen met de nieuwe Maserati Ghibli en is dus een achter- of vierwielaandrijver, wat de liefhebbers deugd zal doen. Alfa verwacht op jaarbasis zo’n 30.000 exemplaren van z’n vlaggenschip te verkopen.

In de coulissen staan nog twee nieuwe modellen te trappelen: een SUV van ongeveer 4,7 meter lang, waarvan het merk er vanaf 2015 jaarlijks 40.000 denkt te verkopen en natuurlijk de nieuwe Spider, die in samenwerking met Mazda wordt gebouwd. De begroting voor dit model, die in 2015 komt, staat op 25.000 exemplaren per jaar.

De 'oudgedienden’ Giulietta en Mito nemen in de plannen van Alfa nog altijd het leeuwendeel van de productie voor hun rekening met respectievelijk 90.000 en 50.000 stuks per jaar, zo becijferde Automotive News Europe.  

Bekijk 3 foto's in groot formaat

Tip de redactie