Renault Z28 Concept met eigenwijze designfeatures

Renault komt met een bijzonder concept-model. De Twin'Z is samen met Ross Lovegrove ontwikkeld en zit boordevol eigenwijze designfeatures.

Industrieel ontwerper Ross Lovegrove, onder andere de man achter het ontwerp van de originele Sony Walkman, is opgetrommeld om samen met Laurens van den Acker deze Twin'Z te tekenen.

Onze Nederlandse topontwerper is verantwoordelijk voor de grote lijnen, de Britse Lovegrove heeft zich gestort op de aankleding van de guitige blauwe Fransman.

Ross Lovegrove heeft de natuur laten samensmelten met modern design. We zien een 3,6 meter lang compacte Fransoos die wat formaat betreft net onder de Clio valt. Tijdens de presentatie liet de excentrieke tekenmeester zich ontvallen gewerkt te hebben met 'de volgende supercinq.' Het zou zomaar kunnen dat we hier een proefballonnetje van de volgende Renault 5 of Twingo voor ons hebben!

Andere visie

De Twin'Z is een voorproefje nieuwe ontwerp-ideeën van Renault. Van buiten zien we koplampunits die volgens Lovegrove 'vergelijkbaar zijn met een menselijk oog'. Wimper-achtige lijntjes geven de blauwe concept een geheel eigen gezicht. Aan de achterzijde zien we led-verlichting die is doorgetrokken naar het dak. De lichten bootsen de bewegingen van vloeiend water na. 

De 18-inch wielen hebben een patroon dat geïnspireerd is op een boom. De takken spreiden zich vanuit de wielnaaf uit naar buiten, en lopen over in de wang van de band. De matte blauwe kleur is in een soort zachte, rubberachtige laag op de auto aangebracht. Volgens Lovegrove de enige manier om de bijzondere lijnen van de auto naar voren te laten komen. Een b-stijl ontbreekt overigens, waardoor de elektrisch openslaande deuren eenvoudig toegang tot de auto bieden.

Toekomst

Ook in het interieur heeft Lovegrove zich van z'n beste kant laten zien. De Twin'Z krijgt een om de bestuurder heen gevormde cabine die bol staat van de organische lijnen. Groeven lopen vanuit de stuurkolom over in het dashboard en vloeien door naar de deurpanelen.

Hierin zit de interieurverlichting verwerkt. "De mogelijkheden zijn eindeloos," zegt Lovegrove. "Naast de verlichting een plekje geven kan ook de ventilatie in deze groeven verwerkt worden". Het is slechts één voorbeeld van het out of the box -denken dat Lovegrove met de concept car wilde bereiken.

"Waarom zou je vasthouden aan het reguliere dashboard met knoppen en roostertjes, we zitten in de auto-industrie te veel vastgeroest in oude patronen," meent de ontwerper. Zo ontbreekt een standaard instrumentarium, en zullen we het moeten doen met een gemonteerde tablet en een smartphone voor de informatievoorziening.

De stoelen zijn een ander voorbeeld van denken vanuit een andere invalshoek. Lichtgewicht materiaal is in de vorm van een boomtak gegoten. Tussen de takken is een stevige maar opengewerkte stof gehangen. 'Veel goedkoper maar vooral minder licht dan een zware autostoel, bovendien voorkomt het dat zweet de stoel in trekt, dat vieze hoeft van mij gewoon niet."

Levensfase

Ook Lovegrove weet als geen ander dat een dergelijke concept-car in deze vorm nooit het productiestadium zal halen. "Wellicht dat in de toekomst modellen volgens een andere denkwijze op de markt zullen verschijnen. We willen duidelijk maken dat het anders kan, alleen dan boek je voorruit gang. Renault heeft dit principe omarmd, en dit is een voorproefje van een nieuwe invalshoek die we in de toekomst zullen terugzien op andere Renaults," aldus Lovegrove.

Ook Laurens van den Acker meent dat nieuwe denkwijzen de toekomst zijn voor toekomstige auto-ontwerpen. "Er zit veel overlap in hoe Lovegrove werkt en hoe wij onze visie voor de toekomst hebben. Auto's moeten emotie uitstralen en dicht bij de mensen staan," aldus Van den Acker.

Achterwielen

Een 68 pk sterke elektromotor, die achterin is gemonteerd, drijft de achterwielen van de kleine Fransoos aan. De dankzij koolstofvezel slechts 980 kilo wegende Z28 moet een topsnelheid van 130 km/h kunnen halen, de actieradius is vastgesteld op 160 kilometer. De vier lithium-ion batterijen zijn in de bodem geplaatst.

De Twin'Z is de vijfde concept-car uit Renaults visie om auto's 'per levensfase' te presenteren. In 2010 zagen we de DeZir, volgens het Franse merk de belichaming van 'liefde op het eerste gezicht' Later zagen we de Captur, die 'samen de wereld ontdekken' moest uitstralen.

De R-Space Concept stond voor het stichten van een gezin, en de Frendzy Concept omarmde 'de wereld van het werk'. Deze vijfde, de Twin'Z, is totaal gericht op 'Play' en is dus de meest speelse telg van het gezelschap. Onlangs kregen we de TwinFun voor ogen, een auto die in grote lijnen overeenkomt met deze Twin'Z, maar een andere visie op het concept is. De taartschep op de achterzijde spreekt boekdelen.

Op de Salone Internazionale del Mobile di Milano, uiteraard in Milaan, zal de concept-car officieel z'n debut beleven.

Bekijk 13 foto's in groot formaat

Lees meer over:
Tip de redactie