Fisker mikt op bijtellingsvrij

AMSTERDAM - Een leuk primeurtje voor Fisker: als eerste autofabrikant gaat het merk in Nederland al verkochte auto's herkeuren om ze zo naar een lager bijtellingsregime te krijgen.

Dat is tenminste de intentie.

Nederland is een goed land voor Fisker. De bijzondere Karma is niet goedkoop, maar geholpen door belastingvoordeel en investeringsaftrek wordt de auto hier heel behoorlijk verkocht.

De teller klimt langzaam naar de 150 stuks en Fisker-dealer Kroymans is daarmee een van de best verkopende dealers ter wereld. Met zijn uitstoot van 53 gram is de auto BPM- en MRB-vrij en het feit dat er een stekker aan zit zorgt nogal eens voor gemeentelijk voordeel, zeker als je 'm op de zaak zet.

Bijtelling

Evengoed moet er nog 14 procent bijtelling worden gerekend. Nog altijd beter dan de volle mep, maar over ruim een ton in euro's tikt het toch aan. Maar waarschijnlijk niet lang meer. Fisker heeft de auto zo weten aan te passen dat hij in een hernieuwde meting onder de 50 gram CO2 per kilometer komt. En dat betekent: 0 procent bijtelling!

Het bijzondere is dat dit niet alleen voor nieuwe modellen geldt, maar dat de update ook op bestaande, al verkochte, auto's kan worden uitgevoerd. Tegen een vergoeding kunnen deze modellen dan opnieuw typegoedgekeurd worden, waarna je als zakelijke Fisker-rijder dus bijtellingsvrij door het leven gaat.

Fisker Nederland krijgt toestemming om dit zelf uit te voeren, de auto hoeft dus niet naar de RDW of een ander keuringsstation. Deze aanpassing is specifiek voor Nederland, zo vertelt een woordvoerder. "Het is overigens nog niet honderd procent rond", zo waarschuwt hij.

"Omdat er een aantal zaken met Fisker in Amerika moet worden afgekaart, kunnen we niet zeggen dat de regeling al klaar is. Maar we verwachten hier binnen enkele dagen volledige duidelijkheid over."

Tip de redactie