Mercedes SLK 340 Carlsson wil gewicht besparen

AMSTERDAM - Mercedes heeft zich nu bekommerd om heuvelklimmers met de brute Mercedes SLK 340.

De Carlsson SLK 340 is bedoeld voor deelnames aan 'hill climbs' in de zogenaamde E1-categorie. De auto is van de grond af aan compleet nieuw opgebouwd met het doel zo veel mogelijk gewicht te besparen.

Immers: hoe lichter je auto, hoe sneller je boven bent. Het gewicht van de heuvelklimmer blijft beperkt tot slechts 780 kg, onder andere door toepassing van een koolstofvezel bodykit en een remsysteem van ultralichte materialen.

Een potent motorblok helpt ook; Carlsson pept de 3,4-liter V8 uit de SLK 340 op tot 610 pk en 430 Nm. Het blok is gekoppeld aan een Hewland-versnellingsbak met flippers achter het stuurwiel.

Aerodynamisch

Een serieus spoilerpakket, diffusor en een vlakke bodem dragen hun steentje bij op aerodynamisch gebied en voor een betere wegligging zorgen de in drie standen instelbare dempers van KW. BBS-wielen met Avon-banden garanderen goede grip en uiteraard ontbreekt een rolkooi niet.

De Zwitserse heuvelklimkampioen Reto Meisel leidt het team rond de SLK 340 hij gaat de auto ook besturen. Een van zijn wensen is om met deze auto mee te doen aan de moeder aller heuvelklims: de Pikes Peak International Hill Climb in de Amerikaanse staat Colorado.

Daar hebben ze dan nog tot eind juni de tijd voor en komen ze in ieder geval de collega's van Hyundai tegen.

Bekijk foto's van de Mercedes-Benz SLK in groot formaat

Lees meer over:
Tip de redactie