PSA werkt aan hydraulische hybride

AMSTERDAM - PSA (Citroën en Peugeot) werkt samen met Bosch aan een nieuwe hybride aandrijflijn die bestaat uit een verbrandingsmotor en hydrauliek.

De hydraulische hybride aandrijflijn is een vervolg op de Hybrid4-aandrijflijn die PSA en Bosch – partners sinds 2008 - samen ontwikkelden voor gebruik in personenauto's.

Bij Hybrid4, dat in 2011 voor het eerst werd toegepast in de Peugeot 3008 (foto 2) werkt een dieselmotor samen met een elektromotor; de eerste drijft de voorwielen aan, de tweede neemt de achteras voor z’n rekening.

Drukvaten

Het hydraulische hybride systeem bestaat uit twee hydraulische eenheden met bijbehorende drukvaten; deze zorgen voor aandrijving van de achterwielen. Aan de voorwielen zit een verbrandingsmotor (benzine of diesel) gekoppeld.

Daardoor zijn drie vormen van aandrijving mogelijk: alleen op de voorwielen via de verbrandingsmotor, alleen op de achterwielen via de hydrauliek of een combinatie van die twee, waardoor je feitelijk vierwielaandrijving hebt.

Het hydraulische systeem werkt als volgt: tijdens het remmen wordt de vrijgekomen kinetische energie omgezet in hydraulische energie, die wordt opgeslagen in een drukvat. Die energie kan vervolgens weer worden ‘losgelaten’ op de achterwielen bij het accelereren.

De auto kan bij lage belasting optrekken en rijden op alleen de hydrauliek, waardoor de uitstoot nul is. Volgens Bosch levert dit een Co2-reductie van gemiddeld 30 procent op, in stedelijke gebieden kan dat oplopen tot 45 procent.   

De hybride hydraulische aandrijflijn is in principe geschikt voor elk formaat auto en elk type verbrandingsmotor maar PSA gaat de nieuwe techniek het in eerste instantie toepassen in z’n compacte modellen. 

Bekijk 2 foto's in groot formaat

Lees meer over:
Tip de redactie