Reclame voor Opel Ampera is misleidend

AMSTERDAM - Autofabrikant Opel wekt ten onrechte de suggestie dat er voor het bereik van 500 kilometer van het elektrisch aangedreven model Ampera geen fossiele brandstof nodig is.

Dat oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) naar aanleiding van een klacht. De klacht richtte zich op een advertentie met daarin de zinsnede “Elektrisch aangedreven, rijdt 500 km”.

Door die twee eigenschappen te combineren wordt volgens de commissie "bij de gemiddelde consument de indruk gewekt dat de elektrisch aangedreven Ampera geen fossiele brandstof nodig heeft om 500 kilometer te kunnen rijden".

Die indruk wordt volgens de reclamewaakhond versterkt door de auto af te beelden naast beoefenaars van 'extreme sporten' en door de auto te presenteren als een van de "echte pioniers die verder gaan dan alle anderen” en “dé elektrische auto die je verder brengt”.

Range extender

De Ampera is een elektrisch aangedreven auto, maar de batterij moet na een kilometer of 80 worden bijgevuld met behulp van een benzinemotor, een zogeheten 'range extender'.

Door dit aspect niet duidelijk genoeg te noemen kunnen consumenten de auto volgens de RCC kopen op basis van de aanname dat het bereik van 500 kilometer zonder fossiele brandstof kan worden behaald.

De juridische afdeling van Opel, onderdeel van het Amerikaanse General Motors, verweerde zich voorafgaande aan de uitspraak van de RCC met de opmerking dat de Ampera "wel degelijk tot de categorie van elektrische auto's wordt gerekend én een rijbereik heeft van 500 kilomter". De reclame is volgens het bedrijf zelf niet misleidend, en "in geen geval in strijd met de Nederlandse Reclame Code".

Niet eerlijk

De klager, een man die zelf geen belang zegt te hebben bij de betrokken bedrijven, noemt de uiting van Opel "gewoon niet eerlijk". "Mensen denken dat je beter een Ampera kan rijden dan bijvoorbeeld een Toyota Prius, want de Ampera zou wel 500 kilometer elektrisch kunnen rijden. De boodschap van Opel komt dus verkeerd over", zegt hij.

Opel zegt zich neer te leggen bij de uitspraak. "We zullen naar aanleiding daarvan onze reclameboodschap aanpassen", reageert een woordvoerder.

"Maar laat het duidelijk zijn: de discussie gaat over interpretatie van een claim, niet over de feitelijke unieke eigenschappen en het onbetwistbaar gegeven dat Ampera een elektrische pionier is en blijft."

Het is volgens de zegsman nog niet duidelijk of de uitspraak impact zal hebben op Opel-reclames in de rest van Europa. "We zullen Opel Europe informeren over de beslissing van de commissie".

Lees meer over:
Tip de redactie