'Autokoper niet standvastig'

AMSTERDAM - Een op de drie autokopers komt met een andere auto thuis dan vooraf gepland. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek onder 556 online autokopers.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Ipsos Synovate in opdracht van Marktplaats.

Bij de online zoektocht naar een andere auto (nieuw of gebruikt)  worden gemiddeld twee tot drie merken overwogen. In 33 procent van de gevallen komt de koper terug met een auto van een merk waar vooraf geen duidelijke voorkeur voor was.

Daaruit concludeert het onderzoeksbureau dat deze groep nog is te beïnvloeden door (verkopers van) autobedrijven. Prijs, kwaliteit en speciale aanbiedingen zorgen ervoor dat de koper toch voor een ander merk kiest.

Vooraf

Bij 43 procent van de ondervraagden staat vooraf duidelijk vast welk merk en type er aangeschaft gaat worden. Bij deze zogenaamde ‘doelgerichte voorkeurskopers’ is prijs niet de belangrijkste factor maar de snelheid en het gemak waarmee de gewenste auto kan worden gevonden. Deze groep koopt over het algemeen jonge auto’s van meer dan 10.000 euro.

Hier staat de groep van de ‘system beaters’ (20 procent) tegenover, die juist wel ontvankelijk zijn voor scherpe prijzen en zich bovengemiddeld goed oriënteren op internet.

Ontdekkers

Dan is er nog de groep ‘oriënterende ontdekkers’ (15 procent), vooral bestaand uit mannen die voor een nieuwe, duurdere auto gaan. De laatste groep is die van de ‘niet betrokkenen’ (9 procent), waarbij het hele oriëntatie- en koopproces zo min mogelijk moeite mag kosten.

Bij de groep die winkelt onder de 10.000 euro is het bouwjaar een van de belangrijkste aandachtspunten, boven de 25.000 euro is vertrouwdheid met het merk van bovengemiddeld groot belang.

Tip de redactie