Details aandrijflijnen Mercedes A vrijgegeven

AMSTERDAM - Mercedes heeft de alle details over de aandrijflijnen van de nieuwe A-klasse vrijgegeven.

Bij de basisdiesel, de 180 CDI,  heeft de handgeschakelde versie een andere diesel onder de kap dan de versie met automaat. De A 180 CDI met handbak heeft een 1,5-liter turbodiesel, afkomstig uit de alliantie met Renault.

Het vermogen is 109 pk en het maximumkoppel is 260 Nm. Het gemiddeld verbruik is 3,8 l/100 km, waardoor deze A-klasse een CO2-uitstoot van 98 g/km heeft. Dat betekent 20% bijtelling.

OM 651

De rest van de diesel-A-klasses krijgt de zogenaamde OM 651-generatie van Mercedes zelf onder de kap. De blokken hebben een cilinderinhoud van 1,8 en 2,2 liter en zijn bekenden uit onder meer de C-, E- en S-klasse.

Mercedes’ 1,8-liter turbodiesel is gecombineerd met automaat goed voor 109 pk en 240 Nm. De automaat is een 7G-DCT met dubbele koppeling. Het gemiddeld verbruik is 4,1 l/100 km en de CO2-uitstoot is 109 g/km. Dus ook hier geldt: 20 procent bijtelling.

A 200 CDI

De middelste diesel is de A 200 CDI, goed voor 136 pk en 300 Nm. Het gemiddeld verbruik is 4,3 l/100 km en de CO2-uitstoot is 112 g/km. Dat betekent dat deze A-klasse voldoet aan de eisen voor 20 procent bijtelling. Met de 7G-DCT automaat daalt het verbruik naar 4,1 l/100 km. Dan is de CO2-uitstoot 109 g/km.

De topdiesel is de 220 CDI met 170 pk. Een zeventraps 7G-DCT automaat behoort op deze versie tot de standaarduitrusting. Het blok heeft niet alleen een grotere cilinderinhoud dan de andere twee diesels, maar ook een grotere turbo. Het maximumkoppel is 350 Nm.

De sprint naar 100 km/h kost 7,8 seconden en de topsnelheid is 227 km/h. De exacte emissiecijfers zijn nog niet bekend, maar Mercedes-Benz garandeert ons al wel dat de topdiesel aan de Euro 6-emissieeisen voldoet.

De benzinemotoren

Wie de A-klasse met benzinemotor wil, krijgt een blok van de M270-generatie onder de kap. Deze nieuwe familie viercilinders heeft – net als de V6 en V8 motoren van Mercedes - de beschikking over de BlueDirect-technologie. Dat zorgt voor een extra goede gasrespons, veel koppel vanaf de lage toerentallen en een laag verbruik, belooft Mercedes-Benz.

De basisversie is de 122 pk sterke A 180 met 1.6 viercilinder. Het maximumkoppel is 200 Nm en de sprint naar 100 km/h kost 9,2 seconden. De topsnelheid is 202 km/h. Het gemiddeld verbruik is 5,5 l/100 km en de CO2-uitstoot 128 g/km. Met automaat is dit respectievelijk 5,4 l/100 km en 127 g/km.

Topversie

Vervolgens is er de A 200, ook met 1,6-liter vierpitter. Het vermogen is 156 pk en het maximumkoppel 250 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 8,4 seconden (automaat: 8,3) en de topsnelheid is 224 km/h. De verbruikscijfers zijn gelijk aan die van de A 180.

De topversie is de A 250, die als BlueEfficiency en als Sport verkrijgbaar is. Het vermogen is 211 pk en het maximumkoppel 350 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 6,6 seconden en de topsnelheid is 240 km/h. Het gemiddeld verbruik is 6,1 l/100 km en de CO2-uitstoot 143 g/km (A 250 BlueEfficiency).

De Mercedes A-klasse verschijnt aan het einde van de zomer bij de dealers. De prijzen zijn momenteel nog niet bekend.

Bekijk foto's van de Mercedes-Benz A-klasse in groot formaat

Lees meer over:

Rij-impressie Opel Corsa

Rij-impressie Opel Corsa
Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe Opel Corsa wel heel erg op de oude. En een tweede blik leert ons dat er zefls delen van het chassis één op ...