Kostenbesparingen Mercedes

AMSTERDAM - Mercedes-Benz gaat de komende jaren alles op alles zetten om de concurrentiepositie te verbeteren. Dat doet het merk niet alleen maar door de productie te verhogen: ook de productiekosten moeten omlaag.

Dat heeft ontwikkelingschef Thomas Weber gezegd in een interview met Automobilwoche. Mercedes-Benz streeft vanaf 2014 naar een kostenreductie van 1,5 miljard euro op jaarbasis door meer gemeenschappelijke platforms te gebruiken. Ook de onderdelen moeten beter uitwisselbaar zijn tussen de segmenten.

Weber: "In plaats van dat we elke auto vanaf 'nul' ontwerpen, gaan we onze toekomstige producten indelen in drie categorie├źn: achterwielaangedreven grote auto's, SUV's of compacte auto's met voorwielaandrijving. Bovendien hebben we negentig componenten ontwikkeld die in alle segmenten inzetbaar zijn."

Ontwikkelbudget

Het Daimler-concern wil ook het percentage ontwikkelbudget van alle merken terugschroeven. In 2010 was dit nog 4,9 procent van alle opbrengsten, maar dit percentage moet dalen naar vier procent.

Verder wil Mercedes-Benz de productie flink laten stijgen. Voor 2012 mikt het merk op
1.417.400 stuks.

Dat is 13 procent meer dan in 2011. Inclusief Smart en Maybach komt het aantal volgens hetzelfde document uit op 1,52 miljoen stuks. In 2013 moet dit aantal doorgroeien naar 1,67 miljoen exemplaren.

Tip de redactie