Gereden: Audi Q3

AMSTERDAM - Naast de Q7 en de Q5 heeft Audi binnenkort ook de Q3, de auto die de BMW X1 het leven zuur moet gaan maken. Vandaag rijden we onze eerste kilometers in Zwitserland.

Al is het onderhuids grotendeels een Volkswagen Tiguan, de Q3 is veel minder SUV dan zijn meer volkse broeder. Audi heeft hem lager, korter en breder gemaakt.

Bovendien staat de C-stijl veel schuiner waardoor je gevoelsmatig meer richting een A3 Sportback Allroad denkt. Maar het rijtje Q7, Q5, Q3 staat te mooi tegenover X5, X3, X1; een matrix waar een leraar wiskunde vlinders van in de buik krijgt.

Op het dashboard vinden we veel overeenkomsten met de A1. De afgelopen jaren maakte Audi zijn cockpits nogal druk en wat rommelig, maar aan boord van de Q3 is het weer lekker opgeruimd.

Drive Select

De winst van de lagere bouw wordt tijdens het rijden gauw duidelijk. De Q3 helt en duikt merkbaar minder dan de Tiguan, al zal dat deels ook te danken zijn aan het Drive Select, waarmee je onder meer de demping instelt.

Maar zelfs zonder de sport-stand geactiveerd voelt de Q3 duidelijk sportiever dan de VW. We rijden vandaag met de 177 pk sterke TDI, die standaard wordt geleverd met een 7-traps S-Tronic.

Een bekende aandrijflijn, die ook in deze auto weer uitstekend presteert. Een klein puntje van kritiek hebben we op de nogal bruuske manier waarop het koppel op komt zetten onderin.

De volledige rij-impressie van de Audi Q3 staat in AutoWeek 28, die op woensdag 13 juli verschijnt.

Lees meer over:
Tip de redactie