Gereden: Nissan Micra DIG-S

AMSTERDAM - De Nissan Micra heeft er een wegenbelasting- en BPM-vrij topmodel bij. Dankzij een supercharger levert de 1.2 een stuk meer vermogen, maar hij draagt vooral bij aan een imposant laag verbruik.

Het nieuwe topmodel van de Nissan Micra is een technisch huzarenstukje geworden. De bekende 1,2-liter benzinemotor kreeg een compressor en directe inspuiting, waardoor het vermogen steeg van 80 naar 98 pk.

De maatregelen hebben vooral een lager verbruik in combinatie met betere prestaties tot doel. De DIG-S verbruikt, afhankelijk van de uitvoering, slechts 4,1 tot 4,3 liter per 100 kilometer en laat een CO2-waarde van 95 tot 99 gram per kilometer noteren.

Met een vanafprijs van krap 13.000 euro is hij een stuk goedkoper dan vergelijkbare belastingvrije auto’s. Geen wonder dus dat de importeur verwacht dat 75 procent van de Micra-kopers voor de DIG-S zal gaan.

Naast een hyperefficiënte motor is er meer gedaan ten gunste van een laag verbruik, zoals een start/stop-systeem, een recuperatiesysteem van de remenergie, tal van aerodynamische maatregelen zoals een afgedichte grille en een voor- en achterspoiler.

Zacht gejank

De Micra is aan de onderkant van het B-segment gepositioneerd. Dat is zichtbaar aan diverse zaken. Zo oogt de grote zilverkleurige bedieningsunit op de middenconsole ronduit goedkoop, net als de overige plastics.

Bij het accelereren is duidelijk dat er een driepitter onder de motorkap zit. Hij roffelt er lustig op los, ondersteunt door een zacht gejank van de compressor. Daardoor maakt hij een enthousiaste indruk, de 98 pk’s hebben geen enkele moeite met de lichte Micra.

Wel moet je hem een beetje op toeren houden, geen probleem overigens met de licht bedienbare en redelijk precieze vijfbak. Wat rijden betreft, is de Micra een goedmoedige allemansvriend. Vanaf september staat hij in de showroom.

Lees meer over:
Tip de redactie