Lada Granta de nieuwe auto voor Rusland

AMSTERDAM - In Rusland is deze week de helemaal nieuwe Lada Granta gepresenteerd. Die geldt als opvolger voor de klassieke modellen. In een later stadium wordt bekend of de auto ook in West-Europa wordt gevoerd.

De Lada Granta moet de nieuwe auto voor Rusland zijn. Hij vervangt het klassieke 2107 mode, die sinds 1982 de standaard auto in Rusland was.

De Granta is tien procent duurder dan het vierkante model: hij is te koop vanaf 219.000 roebel in plaats van de 199.900 die voor de 2107 werd gevraagd.

Kalina

Het concept blijft het zelfde: weer maakt Lada een driedelige sedan. Ruimte en comfort staan voorop. De Granta deelt zeventig procent van de onderdelen van met de Kalina. De overige dertig procent, ofwel vierhonderd stuks, zijn uniek voor de Granta.

Overigens is op 30 april de laatste Kalina sedan geproduceerd. Die gaat alleen verder als hatchback en stationwagen. De afstemming van het chassis is gebaseerd op de die van de Kalina Sport.

De samenwerking met Renault-Nissan wordt ook al een beetje zichtbaar. Neem bijvoorbeeld de luchtroosters, die direct afkomstig zijn van de Dacia Sandero. In een later stadium wordt de Granta leverbaar met een viertraps automaat, die afkomstig is van Jatco, een Japanse fabrikant die een volle dochter is van Nissan.

Achtklepper

De Granta komt te koop met de bekende 1,6-liter achtklepper met een vermogen van 80 pk. Daarnaast is er een 1,6-liter 16V met 98 pk, die later ook in de Kalina wordt gemonteerd. Die laatste is overigens alleen te koop in de meest luxueuze Lux-uitvoering. Voorlopig is alleen nog de simpelste ‘standaard’-uitvoering te koop.

Bij de Europese importeurs is nog niet duidelijk wanneer de Granta klaar is voor export naar West-Europa. “Ik heb informatie aangevraagd bij de fabriek, maar daar is nog geen antwoord op gekomen,” aldus Roelof Noordman van Lada Holland.

Bij hem ligt de import stil tot het derde kwartaal. “In juli begint de productie van de Priora en Kalina met Euro5-motor. De modellen met de Euro4-emissie mogen Nederland niet meer in.” In augustus bestelt hij voor het eerst schone Lada’s, die dan in september in Nederland aankomen. “Dan presenteren we ook de Priora stationwagen.”

Slurptaks

De Niva is overigens al langer voorzien van een Euro5-motor. Doordat de uitstoot evengoed nog hoog is en er veel slurptaks over moet worden betaald, is het niet haalbaar de auto in Nederland te voeren.

De komst van de Granta betekent overigens niet dat de 2107 helemaal uit productie gaat. Bij IzhAvto, diep in Rusland, gaat de productie verder. Daar worden, naast de IZH 27175 bestelauto, volgens planning nog 47.000 exemplaren gebouwd.

Lees meer over:
Tip de redactie