Testwerk Ford Focus ST op schema

AMSTERDAM - Ford onthulde de Ford Focus ST Concept al in maart 2010, maar doordat de introductie van het productiemodel nog wel even op zich laat wachten, loopt de auto het risico een beetje in de vergetelheid te raken. Daarom heeft het merk nu zelf een officiële update van de vorderingen vrijgegeven.

Bij de onthulling van de concept-car gaf Ford de technische kernwaarden al vrij: de ST krijgt een 2,0-liter turbomotor met een vermogen van 250 pk onder de kap. De reden dat de karaktervolle 2,5-liter vijfcilinder turbomotor van de vorige generatie plaatsmaakt is simpel: het omlaag brengen van het verbruik.

De vorige Focus ST gold als een van de minst zuinige hot hatches in het segment, terwijl de nieuwe generatie de concurrentie juist gaat verslaan bij de pomp, belooft Ford.

Lager

De vijfcilinder Ford Focus ST was een erg fijne auto, maar een ander kritiekpunt betrof de te hoge zitpositie. Ford meldt dan ook specifiek dat de zitpositie in de nieuwe ST beduidend lager wordt. Verder ontwikkelt de performance afdelingen nieuwe stoelen met een nog sportievere zit. Momenteel besteden de ingenieurs vooral veel aandacht aan de elektrische stuurbekrachtiging, om de ST een zo scherp mogelijk bochtgedrag te geven.

De nieuwe Ford Focus ST komt in 2012 mondiaal op de markt. Ford rijdt ook rond met Focus ST Wagon prototypes, dus de kans is groot dat er ook een Focus ST Wagon komt. Het testwerk vindt dan ook op diverse locaties wereldwijd plaats.

Hiervoor gebruiken het Amerikaanse Ford SVT (Special Vehicle Team) en het Europese Ford Team RS in totaal maar liefst zestig prototypes. Het is voor het eerst dat Noord-Amerikanen en Aziaten een Ford Focus ST kunnen bestellen.

Concurrentie

De nieuwe Focus ST krijgt met uitermate serieuze concurrentie te maken. De gedoodverfde concurrenten zijn de Volkswagen Golf GTI (210 pk) en de Alfa Romeo Giulietta QV (235 pk), die allebei vooral sportieve allrounders zijn.

Daarnaast zijn er ook nog de echte hardcore hot hatches: de Renault Mégane RS (250 pk) en de Volkswagen Scirocco R (265 pk). De sterkste hot hatch op de markt is ten tijde van de introductie van de Focus ST echter waarschijnlijk de Opel Astra OPC, die als concept-car op maar liefst 290 pk kon bogen.

Tip de redactie