Snelheidslimiet dreigt in Baden-Württemberg

AMSTERDAM - In de Duitse deelstaat Baden-Württemberg is een coalitie gesmeed tussen de SPD en de Grünen. Die hebben de limietloze Autobahnen op de korrel om de mobiliteit schoner te maken in het thuisland van Porsche en BMW.

In een recordtijd van zes weken is na de verkiezingen in Baden-Württemberg besloten tot een coalitie van SPD en de Grünen.

Eind maart scoorden beide partijen een meerderheid van 47,3 procent. De CDU en FDP bleven hangen op 44,3 procent. Winfried Kretschman, de leider van de Grünen in Baden-Württemberg wordt de nieuwe Minister-President van de deelstaat.

Kretschman wil verregaande veranderingen bij het mobiliteitsbeleid in Baden-Württemberg: “Van onze doelen voor een milieuvriendelijke mobiliteit kan niemand ons af brengen,” vertelt hij.

CO2-uitstoot

“Het verkeer zorgt voor dertig procent van de CO2-uitstoot. Het is duidelijk dat er een offer moet worden gedaan om dat te verminderen.” Tijdens de verkiezingen pleitte zijn partij dan ook voor een maximumsnelheid van 120 km/u op de Autobahnen, waar nu geen snelheidslimiet geldt.

Coalitiegenoot SPD tempert de uitspraken: “Baden-Württemberg is al sinds 125 jaar het Autoland, en dat moeten we ook blijven.” Oppositiepartijen CDU en SPD zijn tegen die plannen. Op het moment geldt op zo’n 65 procent van de Autobahnen geen snelheidslimiet.

Zere been

De plannen van de Grünen zijn tegen het zere been van Porsche en Daimler, die beide in die deelstaat gevestigd zijn. In 1886 diende Carl Benz nota bene hier zijn patent in voor zijn Motorwagen, dat wordt beschouwd als de geboorte van de auto.

In totaal zijn in dit deel van Duitsland 241 bedrijven bezig met de auto-industrie, die samen 207.000 mensen in dienst hebben. Eenderde van alle banen in de deelstaat is verbonden aan de auto-indsutrie.

Geen benzine

“De Grünen hebben geen benzine in het bloed,” vertelt Kretschmann. “Hoe veel auto’s Porsche, Audi en Mercedes kunnen verkopen, wordt niet bepaald door de Minister-President, maar door de markt,” vindt hij.

Toch zegt Kretschmann: “Minder auto’s is beter dan meer.” Daimler topman Dieter Zetsche ziet het invoeren van een maximumsnelheid helemaal niet zitten. “Dat onze auto’s zijn gebouwd voor een hoge snelheid is in het buitenland vaak een argument om ze te kopen. We willen dan ook dringend adviseren de limietloze stukken te laten bestaan,” vertelt Zetsche in een interview in het Duitse Stern. 

Meederheid

Uwe Heck, bestuursvoorzitter van Porsche wijst er op dat een meerderheid van de bevolking tegen een snelheidslimiet is en pleit dan ook voor een referendum. "Het is niet eerlijk dit over de hoofden van de bevolking te regelen."

Tip de redactie