'Toyota is groenste automerk'

AMSTERDAM - Volgens onderzoeksbureau RankaBrand is Toyota het meest transparante, groen en eerlijke automerk. De Japanners zijn het meest open over de milieubelasting en CO2-uitstoot van hun merk en scoren bovendien het best op die onderdelen.

Rankabrand onderzoekt bedrijven op hun aandacht voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Bij het bekijken van de twintig grootste automerken blijkt dat Toyota ‘het meest transparate, groene en eerlijke automerk’ is.

Peugeot en Citroën zijn de nummers twee en Fiat komt als derde uit het onderzoek. Mitsubishi en Suzuki delen samen de voorlaatste plaats en Opel draagt de rode lantaarn.

“Het verkopen van een hybride model maakt een merk nog niet groen. Het gaat om alle modellen die automerken verkopen en om de hele levenscyclus vanaf de grondstoffen naar fabriek, gebruik en uiteindelijk de recycling,” vindt Rankabrand.

Transparant

Toyota is de winnaar van het onderzoek omdat het heel transparant is over over de CO2-uitstoot. Bovendien is die in de afgelopen jaren flink verminderd en zijn er doelen gesteld om die nog lager te maken.

Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn: “Toyota is weinig concreet over het gebruik van bijvoorbeeld recyclebare materialen en weinig transparant over haar beleid voor werknemers in lage lonen landen”.

Van de twintig onderzochte merken halen er slechts vier meer dan de helft van de punten van Rankabrand. Zij zijn het meest open over de CO2-uitstoot van de autovloot en de bedrijfsvoering. Over het algemeen is er voor de auto-industrie nog een lange weg te gaan volgens meetlat van het onderzoeksbureau.

“Over een beleid voor arbeidsomstandigheden in lage lonen landen is de helft van de automerken vaag. Eigenlijk heeft alleen Fiat een concreet stappenplan. Terwijl een beleid voor

arbeidsomstandigheden belangrijker wordt, nu steeds meer productie van auto’s en onderdelen verschuiven naar lage lonen landen in Azië.”

Lees meer over:
Tip de redactie