Designer stelt een magneetzweefauto voor

AMSTERDAM - Waar moderne treinen dankzij magnetische krachten al boven een baan zweven, daar doen auto’s dat nog niet. Designer John Stephen Baltazar stelt daarom een nieuw concept voor: een magneetzweefauto.

Magneetzweeftreinen zweven gemiddeld zo’n één à twee centimeter boven hun wegdek, op basis van een magnetisch veld. Baltazar wil hetzelfde concept invoeren bij auto’s, in plaats van op rubber te rijden.

Afbeeldingen veronderstellen dat Baltazar de benodigde elektromagneten niet op het wegdek, maar onder de wagen wil aanbrengen. Hoewel in lichtere mate, maakt dat zijn Astrum Meera hoe dan ook lichter, sneller en zuiniger dan conventionele wagens.

CO2-sensoren

Baltazar let ook zoveel mogelijk op duurzaamheid door te opteren voor kooldioxide-sensoren, die deel uitmaken van de twee uitlaten aan de achterkant. Daardoor is realtime bij te houden wat de CO2-uitstoot van de wagen en kan het systeem de chauffeur waarschuwen wanneer het een schadelijke grens passeert.

Ander technisch vernuft dat Baltazar voorstelt, zijn achteruitkijkspiegels die in de wagen kunnen terugtrekken als deze tot stilstand komt. Ingebouwde camera’s, waarvan het beeld op een display in het dashboard te zien moet zijn, zorgen ervoor dat de chauffeur niet meer zijn hoofd hoeft om te draaien om te kijken wat er achter hem gebeurt.

Kosten en baten

Daarnaast besteedde Baltazar, die in het dagelijks leven ook filmregisseur is, veel aandacht aan het design van zijn Astrum Meera. Het resultaat: een vierzitswagen met een sportieve uitstraling.

Het maakt het autoconcept nog aantrekkelijker dan hij is, al zullen fabrikanten toch hun twijfels hebben bij de kosten en baten van het product.

Tip de redactie