Komst Lancia 200 nog onzeker

Met de presentatie van de nieuwe Chrysler 200 laait ook de discussie op over de komst van die auto naar Europa onder de merknaam Lancia. Dat is nog helemaal niet zeker.

In de toekomst is het de bedoeling dat Lancia en Chrysler hun modellen gaan delen. De Amerikaanse auto’s gaan in Europa als Lancia worden verkocht. Alleen in Groot-Brittannië en Ierland, waar Lancia nu ook niet wordt gevoerd, blijft Chrysler bestaan.

Het is nog helemaal niet zeker of de gisteren aangekondigde Chrysler 200 naar Europa komt. Op het moment wordt bekeken of dit project winstgevend kan worden gemaakt.

Volgens Marchionne is het alleen zinvol als die auto aan zakelijke klanten in grote markten kan worden aangeboden.

Chrysler 200

Het kost 50 miljoen euro om de Chrysler 200 om te badgen tot Lancia en ‘m te laten voldoen aan de Europese eisen. Het model gaat echter maar drie jaar mee. Het is namelijk niets meer of minder dan een grondig herziene Sebring.

Aan het einde van 2013 presenteert Chrysler de opvolger van de 200, die op een Fiat-platform staat. Jaarlijks wil Chrysler in de VS 80.000 200’s verkopen. Dat is een bescheiden ambitie want het is maar een fractie van de volumes die de concurrentie draait.

Diesel

Bij de genoemde 50 miljoen euro zit ook een aanpassing om de auto geschikt te maken voor het gebruik van dieselmotoren. De Chrysler 200 is namelijk alleen maar leverbaar met 2,4- en 3,6-liter benzinemotoren, waarmee de auto op ons continent bij voorbaat kansloos zou zijn.

Het ziet er dus naar uit dat Lancia het voorlopig even moet doen zonder auto in het belangrijke D-segment. Chrysler en Lancia zijn in Europa een kleine speler.

Vorig jaar verkochten ze hier samen 132.500 auto’s. Daarvan waren er 121.000 Lancia’s en 11.500 Chryslers. Van de totale Lancia-productie bleven 102.000 in thuisland Italië.

Tip de redactie