Gereden: Ford C-Max 1.6 Ecoboost (vijfzits)

Gisteren reden we al de eerste kilometers met de zevenzits Ford Grand C-Max voorzien van de 2.0 TDCi diesel. Vandaag proefden we van het echte motornieuws; de C-Max met 150 pk sterke 1.6 Ecoboost-motor, in vijfzitsuitvoering!

Hoe bedoel je, echt motornieuws? Wel, waar de diesels in de C-Max opgewaardeerde bestaande blokken zijn, is de viercilinder Ecoboost (door Ford ook wel SCTi genoemd) een volledig nieuwe motor.

Hij komt binnenkort ook in de nieuwe Focus, maar de C-Max heeft de primeur. De turbomotor komt beschikbaar in twee versies, de lichtste levert 150 pk, de dikste variant hoest er 180 op. Wij maakten kennis met de lichtere Ecoboost.

De drie S'en

En wanneer je met die motor gaat rijden, valt al na de eerste kilometers op dat deze motor uitstekend bij de C-Max past. Laten we het zo zeggen; voor de drie S'en (soepel, stil en sterk) slaagt de nieuwe machine met vlag en wimpel.

Hij pakt mooi vloeiend op vanuit stilstand, terwijl de kracht al bij lage toeren fraai en geleidelijk beschikbaar komt. Geen turbogat dus, en geen plotselinge duw in de rug zoals we bij Opel bijvoorbeeld wel voelen. Ford heeft z'n huiswerk goed gedaan.

De transmissie in deze C-Max is een handgeschakelde zesbak, die erg licht en gemakkelijk schakelt. Opvallend genoeg komt er voorlopig geen Powershift met dubbele koppeling beschikbaar voor deze auto.

Ford geeft daar geen duidelijk reden voor, maar opmerkelijk is het wel. Neemt niet weg dat onze eerste kennismaking met de kleinste downsizemotor van Ford een zeer positieve is.

De volledige rij-impressie met de Ford C-Max (en met de zevenzits Grand C-Max) is te lezen in AutoWeek 42, die vanaf volgende week woensdag 20 oktober overal te koop is.

Lees meer over:
Tip de redactie