Gereden: Saab 9-3 modeljaar 2011

Hoewel de Saab 9-3 er in zijn huidige gedaante al acht jaar op heeft zitten, komt zijn opvolger pas in 2012. Met een bescheiden facelift moet hij er weer even tegenaan.

Afgezien van een nieuw typeplaatje bleef het design onaangeroerd, hoewel de klassieke driespaaks Saab-wielen voortaan weer op de optielijst staan. Het grootste nieuws betreft vernieuwde dieselmotoren.

De 1.9 TTiD is er in drie smaken met 130, 160 of 180 pk met een CO2-uitstoot van 119 gram per kilometer, net niet genoeg voor de categorie 20 procent bijtelling. De ‘two-stage’-turbo zorgt wel voor een soepeler karakter. Al bij zo’n 1.500 toeren per minuut pakt de TTiD enthousiast op

Bij de koude start is hij verrassend lawaaiig, eenmaal op temperatuur gaat hij beschaafd te werk. Hij moet het vooral van zijn riante koppel hebben, waarmee de voortrein ondanks de leeftijd van het chassis verrassend goed raad weet.

Qua rijdynamiek is de 9-3 niettemin kansloos is tegen de Audi A4 en BMW 3-serie en ook in andere opzichten is hij op leeftijd. Het dashboard oogt sober en de gebruikte materialen vallen tegen. Deze Saab moet het vooral van zijn rijcomfort en relaxte karakter hebben.

Lees meer over:
Tip de redactie