Gereden: Ford Grand C-Max

Ford heeft de smaak van nieuwe modellen goed te pakken. Zo vervangt het merk de oude C-Max door maar liefst twee verschillende modellen. De C-Max met vijf zitplaatsen en normale achterportieren, en de Grand C-Max met schuifdeuren en plaats voor zeven personen. Vandaag hebben we al met die laatste gereden.

Een groot pluspunt van de eerste generatie Ford C-Max was dat-ie voor een compacte MPV uitstekend op de weg lag. Daar konden andere merken nog wat van leren. Voor de komende versie belooft het merk dat dat karakter behouden is gebleven.

En gelukkig, wij sluiten ons daar bij aan. Ook de nieuwe C-Max (weliswaar reden we tot nu toe alleen nog de langere Grand) heeft een prima koersvastheid in bochten, is fijn stevig afgeveerd - maar niet te hard - en voelt al met al behoorlijk dynamisch aan. 

TVS

Opvallend is het standaard aanwezige Torque Vectoring System (TVS), dat de aandrijfkrachten elektronisch tussen de voorwielen verdeelt. Slipt het ene wiel door, dan krijgt het andere meer kracht.

Dat werkt uitstekend, want zelfs bij volgas laat de praktische gezinsauto zich nauwelijks van z'n koers dwingen. Minder blij worden we van de stuurbekrachtiging; bij de nieuwe C-Max is die volledig elektrisch en afhankelijk van de gereden snelheid en dat voelt te kunstmatig en licht aan.

Vergeleken bij andere merken heeft Ford de installatie mooi direct afgesteld, het kan nog veel erger, maar we voelen beduidend minder dan bij de hydraulische stuurpomp in de oude C-Max. En da's wel jammer.

Tip de redactie