Nissan Townpod krijgt flexibele indeling

Volgens Nissan is hun nieuwste concept car – de Townpod – dé auto voor mensen die van hun werk hun hobby hebben gemaakt. Feitelijk is het een studiemodel voor een compacte elektrische auto met veel flexibele voorzieningen.

Technisch deelt de Townpod zijn basis met de Nissan Leaf, dus we hebben te maken met een volledig elektrische auto.

Het contactpunt voor de laadstekker is netjes verstopt achter het logo op de neus van de auto. De techniek is voor de verandering nu eens niet het belangrijkste aan deze Nissan, want de manier waarop deze auto aankijkt tegen ruimtegebruik is veel interessanter.

Ruimtegebruik

Zo zijn de deuren van de Townpod behoorlijk spraakmakend. De voorportieren openen gewoon zoals we dat gewend zijn – naar voren dus – maar de achterdeuren scharnieren naar achteren, op dezelfde manier als we bijvoorbeeld bij de Opel Meriva zien.

Een B-stijl is er echter niet, dus in- en uitstappen gaat eenvoudiger dan ooit. De conventionele achterklep heeft bovendien plaats gemaakt voor twee staande achterdeurtjes die opzij openen. Volgens Nissan is dat handig in krappe parkeerplaatsen.

Met de bedrijfswagenachtige deurtjes verschijnt er in geopende toestand een enorme laadopening, precies wat mensen met ‘een actieve, ondernemende levensstijl’ willen als het aan Nissan ligt. Ook geinig zijn de panelen in het dak ter hoogte van de bagageruimte; die zijn eenvoudig open te klappen waarna je simpel lange objecten moet kunnen vervoeren.

 De ‘puck’

De Japanners claimen dat het interieur van de Townpod revolutionair is als het op flexibele inzetbaarheid aankomt. Opmerkelijkste exponent daarvan is ongetwijfeld de ‘Puck’. Dat apparaatje omschrijft Nissan zelf als ‘een rubberen squashbal met een groef in het midden, die je naar eigen wens kunt inzetten in het interieur’.

Iedere Townpod heeft een stel van die ballen aan boord (zie foto 10), waarna je zelf kunt bepalen waar en hoe je ze wilt inzetten. Op die manier schrijven de ontwerpers niet langer voor hoe flexibel je auto is, maar heb je zelf in de hand waar je je beker, telefoon, i-Pod of handtashaakje wilt opbergen.

Nissan belooft verder dat de Townpod opmerkelijk ruim is vanbinnen, al is dat natuurlijk niet zo gek met zo’n vierkant koetswerk. De achterste stoelen zijn over een flinke lengte te verschuiven, terwijl ze door een ‘ultradun ontwerp’ met een simpele handeling verdwijnen in de vloer en je een grote ruimte over houdt om allerlei actieve en ondernemende dingen te doen.

Lees meer over:
Tip de redactie