Ford Mondeo nu ook met 20 procent bijtelling

De vernieuwde Ford Mondeo Econetic heeft voortaan een 1,6-liter dieselmotor in de neus. Dat is goed nieuws voor zakelijke dieselrijders, want met deze motor stoot de Econetic 115 gram CO2 per kilometer uit en komt zodoende in aanmerking voor twintig procent fiscale bijtelling.

Vóór de recente facelift had de Mondeo Econetic nog een tweeliter dieselmotor in de neus met 115 pk. Die versie stootte een lieve 139 gram CO2 per kilometer uit en met die waarde kun je tegenwoordig niet meer aankomen in dit segment.

De vernieuwde Econetic heeft dus een kleinere TDCi-dieselmotor aan boord, die overigens óók 115 pk levert. De uitstoot van kooldioxide daalt echter tot onder de 116 gram per kilometer, en dat levert in ons land belastingvoordeel op.

Zesversnellingsbak

Ford rust de Mondeo Econetic altijd uit met een handgeschakelde zesversnellingsbak en monteert voortaan een stop/startsysteem.

Dat is de voornaamste reden voor de flink gedaalde uitstoot, al staat de auto ook op banden met verlaagde rolweerstand en is met name de zesde versnelling langer om te zorgen dat het toerental laag blijft. Wat de vernieuwde Mondeo Econetic gaat kosten, is nog niet bekend. 

Ka

Naast de Mondeo meldt Ford ook nog een nieuwtje over de Ka. De kleinste telg van de familie krijgt voortaan namelijk ook standaard een stop/startsysteem mee. Hiermee daalt de CO2-uitstoot van de Ka 1.2 met een hele vier gram.

Het was 119 gram per kilometer, door toevoeging van een stop-/startsysteem daalt die waarde naar 115 gram. Dat staat leuk, maar is in ons land nog niet substantieel genoeg om in aanmerking te komen voor de laagste bijtellingscategorie van veertien procent.

Lees meer over:
Tip de redactie