Motorenaanbod nieuwe Focus bekend

Een geheel nieuwe generatie Ford Focus staat te trappelen om onze harten te gaan veroveren. Het design is nog een discussiepuntje, maar met een nieuwe generatie EcoBoost motoren in het verschiet lijkt het goed te gaan komen.

Aan het einde van dit jaar gaat de nieuwe Focus in productie, de pers kan eind februari met de nieuweling kennis maken en niet lang daarna zal ‘ie bij de dealers arriveren.

Bij z’n introductie kunnen benzinerijders gaan kiezen uit twee motoren met elk twee vermogensvarianten. Het gamma trapt af met een oude bekende: een 1,6-liter Duratec motor met 105 pk. Wil je meer, dan kun je hetzelfde blok ook met 125 pk bestellen.

De viercilinder is volgens Ford helemaal nagezien waarbij interne wrijving is verminderd en de ademhaling is verbeterd, voor een betere gasrespons en natuurlijk een lager verbruik. Wil je meer, dan zijn er ook nog twee varianten van het nieuwe 1.6 EcoBoost blok.

Viercilinder

De zwakste versie levert 150 pk, maar de geblazen 1,6-liter viercilinder kan ook met 180 paarden worden geleverd. Die laatste uitvoering levert 240 Nm koppel al bij 1,600 toeren per minuut.

Het moet de 5-deurs versie aan een topsnelheid van 222 km/h helpen, terwijl het bekende sprintje in 7,9 seconden gepiept is. Toch blijft het verbruik beperkt tot 6,0-liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot bedraagt 139 gr/km. Net als alle andere benzinemotoren is ‘ie dus goed voor 20% bijtelling. 

PowerShift

Dieselaars kunnen ook kiezen uit twee motoren, een 1.6 Duratorq met naar wens 95 of 115 pk. Dit blok komt 100 kilometer ver met slechts 4,2 liter diesel. Meer power is er met de 2.0 Duratorq die 140 of 163 pk ophoest in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Deze motor kan ook met de PowerShift transmissie met dubbele koppeling worden gecombineerd, in dat geval is ‘ie ook te bestellen met 115 pk. Een ultrazuinige ECOnetic volgt later in 2011, meer informatie over de Focus Wagon volgt volgens Ford op de AutoRai.

Veiligheidsopties

Naast de motoren laat Ford verder weten de Focus met vooruitstrevende (veiligheids)opties te gaan leveren. Daaronder zijn verkeersbordenherkenning, adaptieve cruise control en een dodehoeksensor. Het meest trots is Ford echter op het Low Speed Safety System, dat de weg voor de auto in de gaten houdt en zelfstandig kan remmen.

Ook de liefhebbers van luxe worden niet vergeten, Ford beloofd een premium interieur met zachte materialen en het MyFord systeem dat intuïtieve bediening van opties als de navigatie en Bluetooth aansluiting mogelijk maakt.

Lees meer over:
Tip de redactie