Peugeot HR1 heeft voordelen van alle segmenten

Peugeot toont op de Autosalon van Parijs de HR1 concept car. Zoals het een goede concept betaamt heeft die alle voordelen van alle segmenten, maar geen van de nadelen.

Volgens Peugeot is de HR1 een combinatie van verschillende carrosserievormen: een stadsauto, een coupé, een SUV, alles zit in de 3,69 lange stadsauto. Het rijden met de HR1 is sportief en dynamisch, maar toch ontspannend en comfortabel.

 

Ook belooft het Franse merk een multifunctioneel interieur, met 734 liter bagageruimte en verschuifbaar meubilair dat desgewenst plaats biedt aan drie of vier personen.

 

Zaken als een lichtgevende elektrochroomlaag op de portieren en een interface die bewegingen herkent om zo functies als de airconditioning en boordcomputer letterlijk in een handomdraai te kunnen bedienen, zullen echter voorlopig nog wel even science fiction blijven.

 

Hybride

Dichter bij de werkelijkheid en daardoor wellicht interessanter is de hybride aandrijflijn. Een 1,2-liter driecilinder THP motor die 110 pk levert en de voorwielen aandrijft, is gekoppeld aan een 37 pk sterke elektromotor die de aandrijving van de achterwielen verzorgt.

Het gecombineerde vermogen van 147 pk wordt via een elektronisch bediende, handgeschakelde 6-versnellingsbak overgebracht. Over de prestaties weten we nog niets, maar het verbruik is volgens de Fransen 3,5 liter per 100 kilometer en de bijbehorende CO2-uitstoot bedraagt 80 gram per kilometer.

Lees meer over:
Tip de redactie