Ook Skoda Octavia onder stroom

We hebben te maken met een vloedgolf aan geëlektrificeerde modellen. De Skoda Octavia is de volgende in die rij. Het is niet zomaar een vingeroefening: volgend jaar gaat er een testvloot rijden.

De primeur van Skoda op de Autosalon van Parijs is deze elektrische Octavia Combi die e-car is gedoopt. Hij is uitgevoerd in wit met veel chroom. Dat chroom keert ook terug op de achterzijde, waar normaliter de uitlaat zit.

De energiebesparing wordt in deze Skoda rigoureus aangepakt. De normale binnenverlichting is vervangen door led-techniek en in het panoramadak zijn zonnecellen geplaatst.

Ook kan remenergie worden teruggewonnen. In het interieur is op de plek van de toerenteller een informatiesysteem gekomen over de ladingsgraad van de accu’s.

Accu's

Die accu’s vinden een plek in de modulaire bodemgroep die elke Octavia heeft. De 180 lithium ion-cellen zijn onder de vloer van de kofferruimte geplaatst.

Het pakket weegt 315 kilo en is goed voor een capaciteit van 26,5 kWh. De stationwagen levert 150 liter bagageruimte in, waardoor er 490 liter overblijft.

De motor levert continu 69 pk en wekt een maximaal vermogen op van 115 pk. Het koppel is 280 Nm. De actieradius bedraagt 160 kilometer.

De elektrische Octavia Combi sprint in 12 seconden van 0 naar 100 km/i en de topsnelheid is begrensd op 135 km/u.

Opgeladen

Via het normale elektriciteitsnetwerk kan de Skoda in negen tot tien uur volledig worden opgeladen. Op een snellaadsysteem met 400 Volt kan dat in minder dan drie uur.

De stopcontacten op de Octavia zitten verstopt onder het embleem aan de voorzijde en onder de tankdop. Skoda heeft serieuze plannen met de EV. Vanaf volgend jaar wordt een vloot van deze e-cars gebruikt voor een praktijktest.

Tip de redactie