Herhalingsoefening voor Seat IBe

Seat neemt de elektrische conceptcar IBe mee naar de Autosalon van Parijs. Het elektrische sportwagentje belooft mooie cijfers, maar dat is niet voor het eerst.

Komt het studiemodel op de foto’s u soms vreemd bekend voor? Dat zou goed kunnen, want de IBe was eerder al te bewonderen in Genève eerder dit jaar.

Seat heeft echter niet stil gezeten en komt met een geüpdate versie van de concept op de proppen.

Helemaal nieuw is bijvoorbeeld dat we een blik kunnen werpen op het interieur, hoewel dat overduidelijk nog in de concept fase verkeert.

Trots

Seat rept trots over een bestuurgeoriënteerde lay-out, met een minimalistisch design wat de ruimte ten goede komt, maar reken er maar op dat er nog het nodige zal veranderen.

De IBe concept groeide van 3,78 meter lengte naar 3,83 meter, wat meer ruimte in het interieur oplevert, aangezien de auto nog altijd 20 centimeter korter is dan een Ibiza blijft het een echte 2+2.

Design

Het design is verder doorontwikkeld, dus de beelden op deze pagina geven een betere indruk van hoe het eindproduct eruit moet gaan zien, want bij de presentatie van de eerste IBe meldde Seat dat het ontwerp een voorbode is voor de vormen van de volgende Leon. 

De aandrijflijn verandert niet, de elektromotor blijft 102 pk en 200 Nm leveren en ook de topsnelheid van 160 km/h blijft gelijk, evenals de capaciteit van de achterin geplaatste lithium-ion batterij: 18 kWh.

Wel wordt de acceleratietijd van 0-100 km/h aangepast naar 9,7 seconden en geeft Seat een actieradius op: 130 kilometer moet je met een vol accupakket kunnen rijden. Volgens de Spanjaarden is dat “ruimschoots voldoende om aan de behoeften van de dagelijkse stedelijke mobiliteit te voldoen”.

 Exeo met meer ruimte

Naast de doorontwikkelde IBe neemt Seat uiteraard de spiksplinternieuwe Alhambra mee naar Parijs. Daarnaast heeft het Spaanse merk nieuws voor de Exeo, want die krijgt meer ruimte op de achterbank.

De voorstoelen en de achterbank werden opnieuw ontworpen, waardoor de middenklasser nu 44 millimeter meer ruimte voor de achterpassagiers biedt.

Motorisch verandert er weinig, maar de Multitronic continu variabele transmissie die eerder al leverbaar werd voor de 2.0 TSI motor vindt nu ook z’n weg naar de 143 pk sterke 2.0 TDI.

Tip de redactie