Ford C-Max verder aan het downsizen

Ford moet een flinke inhaalslag maken als het op downsizemotoren aan komt. Daar is het concern ook mee bezig. Nu de viercilinder motoren af zijn, werkt Ford alweer verder aan een driecilinder.

De C-Max op de foto’s lijkt ‘gewoon’ een testauto, maar schijn bedriegt. De auto staat in Engeland namelijk geregistreerd als een C-Max met 1,0-liter benzinemotor. Aangezien Ford op de Autoshow van Peking aankondigde dat het werkt aan een driecilinder turbomotor, is 1+1 in dit geval 3.

De driecilinder zou een prestatieniveau moeten bieden dat gelijk is aan dat van een ongeblazen 1.6. Tegelijkertijd is het brandstofverbruik duidelijk lager.

CO2

Ford mikt op een CO2-uitstoot van (afhankelijk van de auto) minder dan 100 g/km. Met een vermogen van rond de 100 pk is het blok geschikt voor diverse modellen. Niet alleen de C-Max, maar ook bijvoorbeeld de Fiesta en de Focus kunnen profiteren van de driecilinder.

Het duurt nog wel even voor de driecilinder in de productie-Fords ligt. We verwachten ‘m op zijn vroegst in 2012. Behalve met de driecilinder komt de C-Max ook met alternatieve aandrijflijnen. In 2013 komen de C-Max PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) en de volledig elektrische C-Max BEV (Battery Electric Vehicle) op de markt.

Lees meer over:
Tip de redactie