Gereden: Volkswagen Polo GTI

Lang liet Volkswagen doorschemeren dat de Polo GTI 170 pk zou krijgen, maar uiteindelijk kreeg het dubbelgeblazen 1.4 TSI-blok alsnog 10 pk erbij. In de Eifel zoeken we uit of de kleine VW dat vermogen een beetje kwijt kan.

De last-minute vermogensupgrade is een opvallende zet, omdat concurrent en concerngenoot Seat Ibiza Cupra (ook 180 pk)  het nu behoorlijk lastig krijgt.

Aan de buitenkant zijn de wijzigingen aan de Polo redelijk braaf. We zien de typsiche GTI-wielen, een dubbele uitlaat en de onvermijdelijke bumperaanpassingen, maar erg agressief is het allemaal niet.

Aan de binnenkant ziet het testmodel er toch wel aardig uit. Zwarte pianolak op de middenconsole, een sportstuur met mooie rode stiksels en de sportstoelen met het ouderwetse ruitjesbekleding.

Tactiek

Vanuit de middenconsole steekt de pook van de DSG-versnellingsbak, want de Polo GTI is niet met handbak verkrijgbaar. Een tactiek die eerder is gang is gezet bij de Ibiza Cupra en Ibiza FR.

Ook in de Polo GTI helpt die bak het (theoretische) verbruik laag te houden, wat zorgt voor een CO2-uitstoot van 139 gram per kilometer. Inderdaad, genoeg om in aanmerking te komen voor de 20 procent bijtellingcategorie.

XDS

Zoals bijna alle nieuwe snelle voorwielaandrijvers van de Volkswagen Groep heeft de Polo GTI de beschikking gekregen over een XDS-sperdifferentieel. Feitelijk een aanpassing van het ESP-systeem, waardoor een doorslippend voorwiel in een bocht wordt bijgeremd.

Op die manier houd je tractie bij het uitacceleren van de bocht. Maar wat schertst onze verbazing: de mechanische grip van de GTI is verrassend hoog, zodat het XDS veel later dan verwacht in actie hoeft te komen.

Hoger niveau

De demping op de vooras is duidelijk aangepast ten opzicht van de Ibiza Cupra, de auto die we logischerwijs toch wel in ons achterhoofd hadden toen we met deze Polo op pad gingen. Maar de Volkswagen staat duidelijk op een veel hoger niveau.

De auto is veel minder onderstuurd dan verwacht. Dat was dan ook broodnodig gezien de stappen die de concurrentie maakt in deze klasse, maar evengoed is het een prettige verrassing.

Besturing

Ook blijkt Volkswagen zich met de besturing te hebben beziggehouden. Duidelijk directer en prettiger dan we van het merk gewend zijn.

Het rijplezier gaat er door deze aanpassingen zeker op vooruit. Verwacht geen hardcore model als de Clio RS of Mini Cooper S, maar de Polo GTI rijdt stukken sportiever dan je gezien de brave koets zou denken. Hij verwijst in ieder geval zijn Spaanse neven naar het tweede plan.

De volledige rij-impressie van de Volkswagen Polo GTI  leest u in AutoWeek nummer 20, die woensdag 19 mei verschijnt.

Tip de redactie