Meer duidelijkheid over Lamborghini Jota

De Murciélago loopt inmiddels op z’n laatste benen, maar geen nood: Lamborghini werkt hard aan z’n opvolger. De Jota - zoals de codenaam vooralsnog luidt - is gesnapt terwijl hij met minder camouflage rondreed.

Nu Lamborghini een deel van de camouflage heeft weggepeld, kunnen we al zien dat het lijnenspel en met name de lichtunits verwantschap vertonen met die van de Gallardo.

Het is moeilijk voor te stellen, maar het heeft er alle schijn van dat de Lamborghini Jota de Murciélago qua prestaties overtreft.

Achterin komt een nieuwe, direct ingespoten V12 te liggen. Lamborghini heeft zich tegen de turbo uitgesproken, dus het blok krijgt een flinke cilinderinhoud. Reken op een litertje of zeven.

De nieuwe V12 is goed voor een vermogen van rond de 700 pk. Maar tegelijkertijd zal het verbruik flink lager liggen dan dat van het blok van de Murciélago, dat een verre doorontwikkeling was van de V12 die Lamborghini ook al in de jaren zestig gebruikte.

Kracht

De kracht gaat andermaal naar alle vier de wielen. De Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni was vooralsnog een eenmalige exercitie. Lamborghini is van mening dat een groot deel de gefortuneerde clientèle niet goed overweg kan met een dergelijk vermogen op de achterwielen.

Om talrijke foto’s van gecrashte auto’s op het internet te voorkomen, gebruikt het Italiaanse merk daarom vierwielaandrijving als vangnet.

We moeten in ieder geval nog tot volgend jaar wachten op de Jota. We hopen op een showdebuut tijdens de Autosalon van Genève in maart. Eind 2011 moet de auto in de showrooms staan.

Tip de redactie