Ook modeljaarwijzigingen Audi Q7

De gefacelifte TT is Audi’s hoofdnieuws in Leipzig, maar ook de Q7 wordt verbeterd. Het gaat om nieuwe motoren en een nieuwe transmissie.

De 3,6-liter V6 en de 4,2-liter V8 maken plaats voor de inmiddels vertrouwde 3.0 TFSI met supercharger. Het blok komt in twee versies. De minst potente heeft de beschikking over 272 pk en 400 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 7,9 seconden en de topsnelheid is 222 km/h.

De tweede versie heeft een vermogen van 333 pk en een maximumkoppel van 440 Nm. Bij deze 3.0 TFSI kost de sprint 6,9 seconden en de topsnelheid is 225 km/h. Voor beide versies belooft Audi een gemiddeld verbruik van 10,7 liter per 100 km.

De 3.0 TDI is compleet vernieuwd. Het vermogen en het maximumkoppel zijn ook nu respectievelijk 240 pk en 550 Nm. Het nieuwe blok weegt echter 198 kg. Dat is 20 kg minder dan voorheen.

De sprint naar 100 km/h kost 8,1 seconden en de topsnelheid is 215 km/h (218 km/h met adaptieve luchtvering). Het gemiddeld verbruik is 8,4 liter per 100 km.

Zuiniger

De 4.2 TDI is voortaan zuiniger. Het gemiddeld verbruik is 9,2 liter per 100 km, voorheen was dit 9,9 liter per 100 km. Het vermogen blijft gelijk: 340 pk. De sprint naar 100 km/h kost 6,4 seconden en de topsnelheid is 242 km/h. Het ultieme kanon is en blijft echter de Q7 V12 TDI met z’n vermogen van 500 pk en 1.000 Nm koppel.

Alle Q7’s met zes en acht cilinders hebben voortaan de beschikking over een achttraps automaat, die het oude exemplaar met zes verzetten vervangt. De vernieuwde Q7 staat op korte termijn bij de dealers.

Tip de redactie