Gemengde gevoelens bij Duitse autofabrikanten

De maand maart heeft voor gemengde gevoelens gezorgd bij Duitse autofabrikanten. Aan de ene kant stortte de thuismarkt in, aan de andere kant nam de export wel toe.

De verkopen op de Duitse markt daalden in maart met 27 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2009.

In totaal werden in Duitsland 295.000 auto’s op kenteken gezet.

Dat is geheel in lijn met de ontwikkelingen van dit jaar: de Duitse verkopen liggen nu in de eerste drie maanden 25 procent lager dan vorig jaar. De oorzaak is het wegvallen van de slooppremie, die van 2009 juist een uitgesproken vet jaar maakte voor de Duitse automarkt.

 Exportstijging

Toch is er ook goed nieuws te melden, want de export van de Duitse fabrikanten steeg in maart met maar liefst 50 procent ten opzichte van diezelfde maand in 2009. De teller bleef dit jaar steken op een dikke 419.000.

Vooral in groeimarkten als China schreven de Duitse merken flinke plussen. Audi verkocht in het eerste kwartaal van 2010 bijvoorbeeld 51.449 auto’s in China en Hong Kong. Dit is een stijging van 77 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar.

Tip de redactie