Lada-verkopen pieken door slooppremie

De Russische slooppremie brengt wind in de zeilen bij het noodlijdende AvtoVaz, het moederbedrijf van Lada.

Lada heeft de afgelopen maand in thuisland Rusland een plus gescoord van zestig procent. Er zijn meer dan 32.000 auto’s verkocht; in februari waren dat er nog 20.147.

De populariteit van Lada is voornamelijk te danken aan de slooppremie waarbij Russen 50.000 roebel (ruim 1.200 euro) premie krijgen als ze een auto van minimaal tien jaar oud inruilen voor een nieuw exemplaar van Russische makelij.

Bovengemiddeld vaak valt daarbij de keuze op een Lada, omdat die auto’s goedkoop in aanschaf zijn.

Faillissement

Lada kan wel een duwtje in de rug gebruiken. Vorig jaar ontliep moederbedrijf AvtoVaz ternauwernood het faillissement. Door de kredietcrisis halveerde de autoverkoop en dat was desastreus voor het merk dat het vooral moet hebben van de binnenlandse markt.

Om het bedrijf te redden, deelde de regering zo’n 1,7 miljard euro hulp uit. Die wordt de komende vijf jaar terug betaald. Inmiddels wordt gezocht naar andere geldschieters om het bedrijf overeind te houden.

Renault is voor een kwart eigenaar van het bedrijf in Togliatti. De Fransen geven echter geen geld uit; ze helpen Lada alleen door het ter beschikking stellen van technologie en knowhow bij de ontwikkeling van nieuwe modellen. AvtoVaz heeft tot 2020 een kapitaalinjectie nodig van ongeveer een miljard euro.

Tip de redactie