VW Polo Bluemotion lieveling van Nederlanders

Het was te verwachten: de wegenbelastingvrije Polo Bluemotion 1.2 TDI wordt door de Nederlanders hartstochtelijk tegen de borst gedrukt.

Nog geen enkele consument heeft gereden met de Volkswagen Polo Bluemotion, maar toch zijn er al vierduizend stuks van verkocht in Nederland. En dat terwijl hij 22 april pas in de showroom verschijnt.

Kopers komen als vliegen op een lamp af op de wegenbelastingvrije diesel, die zakelijk met veertien procent bijtelling is te rijden. In een normaal jaar worden in Nederland acht- tot negenduizend Polo’s verkocht.

Als de verkoop zich dit jaar op het niveau van de eerste drie maanden doorzet, zou het best eens kunnen dat er 20.000 Polo’s op de weg worden gezet.

Wegenbelasting

De Bluemotion maakt zo’n vijftig procent van de Polo-verkopen uit. Doordat hij zo zuinig is, kan hij in Nederland zonder wegenbelasting worden gereden. Die taks is bij diesels doorgaans behoorlijk hoog. Bij de Bluemotion is meer dan 65 procent van de kopers een particulier.

Stel dat die 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan hoeft hij maar tien tankjes diesel te kopen. De Polo haalt namelijk 1.000 kilometer op een tank.

Concurrentie

De Polo Bluemotion krijgt binnenkort concurrentie uit eigen huis. Seat komt immers met de volgens het zelfde recept gebrouwen Ibiza Ecomotive en Skoda heeft de Fabia Greenline Combi. Die diesels kunnen ook wegenbelastingvrij worden gereden.

Volkswagen denkt echter niet dat die, ondanks hun lagere prijs, de Polo Bluemotion zullen kannibaliseren. “Er is nog ruimte in deze markt en bovendien kiezen kopers van de Polo ook voor het merk Volkswagen. Onze klantengroep is anders.”

Het feest rond de Polo is nog niet afgelopen. In mei verschijnt de GTI. Die is weliswaar niet voor zo weinig geld te rijden als de Bluemotion, maar een dergelijke sportieveling met twintig procent bijtelling, is voorlopig nog een zeldzaamheid.

Tip de redactie