Hummer stopt

Tengzhong kan de overnameplannen voor Hummer niet waarmaken. General Motors heeft besloten de stekker uit het merk te trekken.

Het lukt het Chinese Tengzhong niet om toestemming te krijgen van de Chinese regering voor de overname van Hummer. De deal hing om die reden al langer aan een zijden draad.

De Chinese overheid wil juist de productie van zuinige auto’s stimuleren, en Hummer past niet in dat concept.

Tengzhong meldde zich in oktober voor de overname van het merk en wilde 150 miljoen dollar betalen. GM zette Hummer in de zomer van 2008 al in de etalage, maar kon rekenen op weinig animo.

General Motors heeft besloten het merk ‘af te bouwen’. Die beslissing werd ook al genomen voor Saab, maar daar kwam op het laatste nippertje nog de overname door Spyker tussen. Voor Hummer ziet het er voorlopig somber uit. Het verdwijnen van Hummer kost drieduizend banen.

Dealers

Het merk heeft in de VS 153 dealers. Die deden sinds de crisis slechte zaken. Vorig jaar werden wereldwijd nog slechts 9.000 Hummers verkocht; in 2007 waren dat er nog 56.000. Tweederde van de productie bleef in de VS. Als sinds januari werden er in afwachting van de deal met Tengzhong geen Hummers meer gebouwd. Er zijn nog zo’n 2.500 auto’s op voorraad.

Hummer komt voort uit AM General, dat het beroemde Humvee legervoertuig bouwde. In 1999 werd het overgenomen door General Motors, die Hummer civiliseerde. “We hebben een aantal opties voor Hummer bekeken, en we zijn teleurgesteld dat de overname door Tengzhong niet tot stand kan komen,” vertelt John Smith, die vice-president is bij General Motors. \Binnen een aantal maanden moet Hummer verleden tijd zijn. “We gaan samenwerken met Hummer-medewerkers, dealers en toeleveranciers om het merk op een verantwoordelijke manier af te bouwen.”

Tip de redactie