De Volkswagen CrossGolf

Kennelijk is de Cross-versie van de vorige VW Golf Plus goed bevallen. Vandaar dat ook over dit model het Golf VI-sausje is gegoten.

“Hij vult het gat tussen SUV en MPV,” vindt Volkswagen van zijn CrossGolf. Op de Autosalon van Genève zetten de Duitsers ‘m neer als Golf VI. In april komt hij in de eerste landen in de verkoop.

Volgens Volkswagen is de Cross-aankleding aan de carrosserie wat eleganter dan bij zijn voorganger. De auto staat twee centimeter hoger op zijn poten dan een normale Golf Plus.

De Cross is altijd voorzien van het ‘schlechtewegefahrwerk’ en heeft een bodemvrijheid van 11,1 centimeter. Verder onderscheidt de auto zich door de standaard dakrails en 17 inch ‘Budapest’-wielen. Tot de standaarduitrusting behoren een warmtewerende voorruit, een halfautomatische airco en achterlichten met LED-techniek.

Twincharger

De CrossGolf is te koop met de 105 en 122 pk sterke 1,4-liter TSI motoren. De topper op benzinegebied is de twincharger met 160 pk. Die haalt 207 km/u en komt op een CO2-uitstoot van 159 gr/km.

De diesels zijn een 1,6-liter TDI met 105 pk en een 2,0-liter met 140 pk; die laatste hoest 138 gram CO2 per kilometer naar buiten. De 122 pk sterke benzinemotor en de diesels kunnen worden gekoppeld aan de zeventraps DSG-transmissie. De twincharger doet het met een zestraps DSG.

Tip de redactie