Ferrari 599 GTO is klassieker in de dop

Ferrari is bezig om de 599 XX raceauto geschikt te maken voor de openbare weg. Dat moet de 599 GTO worden – een gegarandeerde klassieker.

Ferrari maakt op het moment de wegen rond Maranello onveilig met een prototype waaruit de 599 GTO moet groeien.

Dat wordt een wat heftiger versie dat de normale Fiorano. De GTO wordt rechtstreeks afgeleid van de 599 XX. Dat is een raceauto, waarmee Ferrari-klanten het circuit op kunnen. Ferrari is nu bezig die auto om te werken tot een model dat wél op de openbare weg mag.

De GTO wordt ten opzichte van de Fiorano wat lichter. Zijn kilo’s blijven beperkt tot 1.650, wat veertig minder is dan het reguliere model. Voor die besparing zorgt onder meer het koolstofvezel dak, dat van de racer wordt overgenomen.

Gewicht

Tevens zorgt het gebruik van lichtgewicht wielen en stoelen voor gewichtsbesparing. Ook krijgt de V12 er vermogen bij. De Omologato moet meer dan 650 pk onder de kap krijgen. Zijn naam doet vermoeden dat de auto in gelimiteerde aantallen wordt gebouwd, of dat klopt, en wat de oplage dan wordt, is nog niet duidelijk.

Uiterlijk is de GTO herkenbaar door wat bescheiden spoilers – alweer afkomstig van de 599 XX. Ook het remsysteem en gewijzigde software van de versnellingsbak zijn afkomstig van de circuit-versie.

We verwachten de GTO nog dit jaar. Wanneer de auto precies wordt gepresenteerd is echter nog niet bekend. In elk geval staan volgende week in Genève de spotlights op de hybride-versie van de 599.

Tip de redactie